Авенсис 2000г,обороти на пр. ход.

За всичко, което може да се оправи с чук

Авенсис 2000г,обороти на пр. ход.

Мнениеот Kibik » Сря Май 27, 2020 11:32 am

Вирусът ме блокира в БГ, не можах да се върна в Англия, та се заех да постегна колата на сестра ми Авенсис с двг 7A-FE.
Причината- оборотите на пр.ход винаги са били височки при първоначално палене 1500-1600, после си падат на 6-700. Отдавна бях питал в тойотския форм, но ме успокояваха, че си е нормално. Да, ама сега при не много студено време, 10-15 гр, вече отиваха над 2000, което ме дразни и за това се заех подробно с изучаване/проверки, то сега време при карантината бол.
Това очевидно са доста популярни двг. на Тойота, монтирани на много модели по света до около 2002г. Проблемът е, че има и доста модификации в зависимост за кой пазар са правени и коя година. Из нета много е писано из форуми, но все за нормалните двг, а този е особен. Той е с различно смесообразуване LB (lean burn, бедна смес). Има доста разлики от другите, вместо дистрибутор две бобини, ламбда сондата не е стандартна, сигнал само бедна/богата смес, а специална Oxigen LB sensor и е мелез м/у теснолентова и широколентова сонда, т.е. дава сигнал за богата смес като напрежение над 045V, но когато е бедна, дава и количествена оценка с промяна големината на тока. Отоплението (само 1.7 ома) е импулсно, запълване 50/50 и работи през цялото време. Клапана за пр. ход е като старите, като липсва биметалната пружинка, но се управлява различно- ШИМ на бобинката, върти вътре магнитче на една ос с клапичка, която регулира въздуха за пр. ход при затворен дросел.
Всички тия гимнастики са за да гори 4-12% по-малко гориво, но 3-4% по-малка мощност и въртящ момент.
Не е много популярен този LB двг. и вероятно само създателите му го разбират напълно, едва ли във всички Тойота сервизи, за гаражите да не говорим...
Четох доста из форумите, предимно руски, оказва се, че тези обороти са си проблемни, но там едни се оплакват, че са станали ниски, други, че са високи, но там коментарите са от различни райони/сезони, та температурите са били 25 до минус 35гр и не можеш да се ориентираш кое е нормално. Както и да е винаги всичко е свежда до почистването на това клапанче, което съм правил многократно и си е наред.
Време бол, та изследвах/проверих всичко възможно по двг. Снех характеристиките на температурните датчици за антифриза (той е за ECUто, за стрелката, за вентилатора) и входящия въздух, на MAP сензора. С осцилоскоп гледах сигналите на датчиците на кол. и разпр. вал, на бобините, свещите, кабелите са добре, налягането на горивото в рейла е добре и постоянно и го държи. Вакуумът във всмук. колектор е ОК.
Направих си генератор на дим, проверих всмукателния колектор и вакуумните тръбики, няма течове.
Отворите за закрепване на бобинката на кл. за пр. ход са малко бъбрековидни, та позволяват завъртане и регулране оборотите в малки граници, проблема е, че ако ги налася на топло, на студено са високи, ако настроя на студено, на топло са ниски. С течение на времето ECUто се самообучава, но няма повторяемост нито на топъл, нито на студен двг.
Сега съм го докарал при около 20гр темп. - палене 1500, след 4-5 сек повишава на 1800, след 30сек почва да намалява вече според темп. на антифриза и ще ги докара до 650. Сега на студено настроих а 1400, но на топло отива около 500, ще видя как ще се обучи.на осцилскопа виждам ШИМ импулсите как се променят, т.е. всичко се управлява от там, друго не влияе.
Винтчетата на този клапан бяха нестандартни за 5 лъчева отвертка (купих си такива битове), за да не се пипат, но всички по някакъв начин са ги развили/разглобили при почистването, аз също.
Снимки и данни на всички проверки имам, но едва ли са интересни.
Всичко това разказах ей така, щото имам време, едва ли на някой е интересно за този стар двг., но напоследък автомобилни теми няма много.
То е ясно, че с оборотите няма а се оправя, ако ECUто не адаптира само (не знам за колко време и на какъв принцип го прави), но да питам друго:
Както казах всичко възможно съм проверил и единственото, което не ми харесва, макар, че няма връзка с проблема с оборотите е белегът на за ГМТ на шайбата на кол. вал.
Едно време на дъртите руски коли с дистрибутор, ако чукчето е наред, белегът при осветяване със стробоскоп твърдо стоеше на едно място при пр. ход. При мен сега предварението е в нормите 10-15 град, но леко мърда 13+/- 1, т.е не заковано, както трябва да бъде при тая електроника.
Според мен, това е пропуск на запалване в някой/някои цилиндър от време на време, иначе защо ECUто би го променяло.
Единствено не съм проверявал до сега, са клапаните (никога не са проверявани), защото и да ги проверя, не мога да ги регулирам, става със смяна на точни шайби, които нямам.
Таа, не че е токова важно, но възможно ли е белегът да бяга от стегнат клапан на загрял. двг. (при студен оборотите са високи, предварението е близо до 0гр и май е по-стабилен белега, но не напълно)?
Аватар
Kibik
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1227
Регистриран на: Сря Фев 27, 2008 3:04 pm
Местоположение: Bristol,UK

Re: Авенсис 2000г,обороти на пр. ход.

Мнениеот kamen » Пет Май 29, 2020 7:29 pm

А бе,не мога да отговоря,но с нетърпение чакам решението.
kamen
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 2355
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 5:05 pm

Re: Авенсис 2000г,обороти на пр. ход.

Мнениеот Kibik » Пет Май 29, 2020 10:20 pm

kamen написа:А бе,не мога да отговоря,но с нетърпение чакам решението.

Ами не знам дали ще има решение след като вложих толкова усилия без особен резултат (специално за оборотите).
Четох доста за тези Lean burn двигатели, оказа се, че има доста разлики от стехиометичните, имат предимства, но малцина ги познават. (дори някои собственици на такива едва ли знаят, че са такива).
Предварението се определя изцяло от ECU въз основа на датчиците, но май основно от knock sensor-а, който единствено не съм проверявал (и клапаните).
Мърдането леко на белега при пр. ход едва ли е някакъв проблем, мнозина може да го имат и да не знаят..., но защо да е така, обичам да си обяснявам нещата...
За високите обороти на студено, дали е възможно да влияе не напълно плътното прилягане на дроселовата клапа- към светлината свети леко на някои места. С упорния винт не може да се затвори процепа, клапата не опира равномерно.
Аватар
Kibik
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1227
Регистриран на: Сря Фев 27, 2008 3:04 pm
Местоположение: Bristol,UK

Re: Авенсис 2000г,обороти на пр. ход.

Мнениеот longgo » Пет Май 29, 2020 11:46 pm

Нямам пряко наблюдение над конкретния мотор. Имам познат тук с Авенсис 2001-а, 2.0 мотор но само му сканирах за грешки колата не съм правил нищо или да следя нещо.
За едно обаче съм почти сигурен - няма мотор който да е с компютър и да е бетон на празен ход. Винаги е нонстантно плаване в някакви граници.
Сега, карам кола с амнайсе датчика определящи оборотите. Ако закача диагностиката и аванса на празен ход лавира +/-3 до 5° Ако е загрял мотор, оборотите са към 800 и само ако наистина имаш усет ще усетиш на моменти как претрепва.. Все пак е 4 цилиндрова - 180° на коляновия вал.. а не 12 цилиндров.. Отделно, има и VVT клапан на вала за всмукателните клапани..
Предната кола например имаше стъпково моторче за празен ход. И всичко бе мед и масло докато не се износи стрежена. Тоест пластмасовата гайка която го мести. След това на място стана следния фокус: подават се стъпки които да зададат някаква твърда позиция, и мотора завърта но хлабината подава друго. По ламбда излиза грешна комбинация и започва нова корекция.. След това нова грешка и всичко става един непрекъснат loop от лавиране на оборотите. Дръпна ли буксата и става бетон. Е и други мънички проблеми ама лавирането спира. След нов мотор и всичко се оправи.

Сега, от прочетеното от първия пост разбирам че просто колата при начален старт държи малко по-високи обороти и след това с малко бръмчене ги сваля. Не прекъсва, придръпва, да плават нагоре надолу постоянно и т.н. Приятел караше Корола. Тия правеше точно така. Запалиш, вдигне 1400 -1500 и смъкне. Дори моята, Цитрон 2.0 бензин ако е студена пали и задържа 1200..
Явно това е специфичен дизай в софтуера на японците. Отделно да държиш бедна смес и 700 оборота или 600 дори си е предизвикателство.,.
Ако искаш още малко да се позанимаеш , може да откачаш един по един буксите на температурните датчици, вкараш в тях по един потенциометър и да видиш как реагира на промяната..
Но след като така или иначе е "погерманчен" тоя мотор.. И си работи иначе добре по-добре не го закачай.. Освен, ако не минеш на Megasquirt и игнорираш глупавите иде но не вярвам да си струва фокуса..
Аватар
longgo
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1332
Регистриран на: Вто Авг 23, 2011 7:54 am
Местоположение: (RAU.FI),(GAB.BG)

Re: Авенсис 2000г,обороти на пр. ход.

Мнениеот Kibik » Съб Май 30, 2020 12:15 am

longgo написа:Нямам пряко наблюдение над конкретния мотор. Имам познат тук с Авенсис 2001-а, 2.0 мотор но само му сканирах за грешки колата не съм правил нищо или да следя нещо.

Сега, от прочетеното от първия пост разбирам че просто колата при начален старт държи малко по-високи обороти и след това с малко бръмчене ги сваля. Не прекъсва, придръпва, да плават нагоре надолу постоянно и т.н. Приятел караше Корола. Тия правеше точно така. Запалиш, вдигне 1400 -1500 и смъкне. Дори моята, Цитрон 2.0 бензин ако е студена пали и задържа 1200..

То заради бедната смес да държи 2 пъти по-високи обороти, особено в студено време ОК, ама аз взех да се занимавам с въпроса, защото тя започна не не толкова студено време, след палене - 1800, след няколко сек вдига над 2000, т.е. тъпо е да е повече от ти пъти над нормалните на загряло (6-700).
След измиване на дроселното тяло/клапа, много коли имат проблем с високи обороти, но и на топъл двг, заради измиването на замърсяването и на молибденовото покритие по ръба на клапата. Вследствие се получава просвет, за който споменах. Не успях да развия единия винт на клапата, исках да калайдисам ръба и да напасна без просвет.
При мен просвета е много малък и реших, че клапана за празен ход ISCV (байпасен) би трябвало да компенсира евентуален малък пропуск със самообучение..., но защо на студено са високи, на топло не?
Сега съм завъртял бобината на ISCV докрай налява и съм го докарал на температури около 20гр- паля, стават 1300, след 3-4 сек започват да растат плавно до 1600 и там задържа няколко мин и със загряването падат плавно под 1000. Напълно загряла са 600, но са нисички, леко тресе. Ако завъртя малко надясно, да станат 650, колкото ми се иска, студените ще скочат още..., а какво ще стане на 0гр, -10гр...?
Май и други са споделяли, че се този двг се наблюдава такъв алгоритъм- след запалване, плавно нарастване малко и после връщане със загряването. Този процес го наблюдавам и на осцилоскопа, ШИМ-a на ISCV се променя, т.е. всичко идва от ECU...
Аватар
Kibik
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1227
Регистриран на: Сря Фев 27, 2008 3:04 pm
Местоположение: Bristol,UK

Re: Авенсис 2000г,обороти на пр. ход.

Мнениеот longgo » Съб Май 30, 2020 12:06 pm

Kibik написа:След измиване на дроселното тяло/клапа, много коли имат проблем с високи обороти, но и на топъл двг, заради измиването на замърсяването и на молибденовото покритие по ръба на клапата. Вследствие се получава просвет, за който споменах.


Ъ...Тука малко ме загуби. Принципно, всички дроселови клапи никога не прилепват отбратно до ръб (за да стане идеално плътно затворено) поради причината че могат да заклинят. На TU5J моторите например на самото тяло има отлят байпасен канал. Тоест, при напълно затворена клапа (не отпряла по всички ръбове) през там минава определено количество въздух за празния ход и т.н. но е съвсем друга системата..
За какво замърсяване може да става дума на дроселова клапа? Да се омазни от парите от картера и евентуалното им пренасочване през нея да. Но на повечето това е вход малко след нея. Имаш въздушен филтър.. Тоест физически нито грес, нито стружки нито прахоляк и кал трябва да има там за да трябва нещо сериозно. В повечето случаи дори пръскане със спрей за спирачки би трябвало да е наред. :pleasnatry:
Сега се сещам за Авенсиса 1.8 - 1998а на един познат. Тая кола има тон ръжда и мърсотия по нея защото е стар кон само за работа и скоро май ще иде за скап. Та и тя е така. При 10-12°С навън като запалиш, и тя набримчи едни високи обороти..
Но си е простичък мотор в общи линии. Значи всичко е до сензори..

Kibik написа:..защо на студено са високи, на топло не?

Това си е напълно логично. Сега остава въпроса колко наистина са тия обороти за празен ход. 600-650-700...? Аз също така не разбрах няколко неща : празния ход се регулира от моторче (стъпково), от прост клапан (като на бош) който се държи в дадена позиция чрез 4 намотки, стъпков мотор направо на дроселовата клапа или.. друго.
В повечето автомобили (за които аз имам наблюдение) и компютри (марели/бош/сименс) ламбда започва да участва над определена температура. Да поясня - когато запалиш на масто и да кажем навън е 10°С ламбда сонда/ите са студени и колата работи в OPEN LOOP. Тоест, по зададена твърда картограма за обороти, температура на водата, на постъпващият въздух, на неговия дебит (MAF) или налягане в колекторите (МАП) се подава гориво. То не е оптималното но докато загрее малко сместа умишлено е по-богата. Същото важи дори навън да е топло, около 20 градуса но има активиран автоматичен климатик. Абсолютно в OPEN LOOP се минава и тогава когато имаме рязка заявка за повече мощност, или когато се сртита педала до тенекията за да се ускорява. За да работи ламбда контрола мотора трябва да варира в малък диапазон малко или да е в относително стабилни обороти. При резки отклонения тя няма физически възможността да отреагира на време и компютъра просто я игнорира. Същото става в общи линии ако има повредена ламбда, повреден датчик за температура на вх. въздух или мап/маф. Тогава се задава малко повече гориво и параметрите се ичисляват по косвен път не чрез датчици..

Казваш че си замерил доста от нещата : сигурно ли е че ламбда сондата е в границите които компютъра изисква за нормална работа? Сигурно ли е че датчиците за тепература на входящия въздух и водата са в правилните граници? Когато работи на място, има ли включени консуматори : вентилатор в салона, подгрев на нещо, запалка(оставено зарядно там), автоматичен климатроник? Има автомобили които активно следят дори натоварването на алтернатора и отново коригират оборотите..


В аутодата за тоя мотор дето си посочил и авенсис модел , излиза че има моторче (клапан) за празен ход, някакъв соленоид за корекция на въздуха в колектора отново свързан с празния ход и IDLE SPEED CONTROL ACUTATOR DIODE.. (ISC)..
Toва всичкото е на отделни пинове на компа. Отделно, има и датчик за налягането на сервото на волана. Също така ако колата е автоматик отново ще има допълнителни условия за корекция на празен ход на място и в движение..


Basic ignition timing BTDC > 10° / 650+-50 rpm
Normal ignition timing BTDC > 9-18° / 650+-50 rpm
Idle speed 600-700rpm
Fuel pressure: 3-3.5bar
Injectors: 14-14.9ohm
TPS sensor: pin 1&2 - 2500-5900ohm
TPS sensor: pin 2&3 - fully open 2000-10200ohm / fully closed 200-5700ohm
MAP: pin 1[&]3 - 4.5-5.5V >
pin 1-2 : vacuum: 0.13bar > 0.3-0.5V , 0.27bar> 0.7-0.9v, 0.67bar > 1.9-2.1V

IAT (intake air) sensor 20° - 2000-3000ohm, 40°-900-1300ohm, 60°-400-700ohm

Idle speed control ISC diode : pin B14 and GND (четвъртита букса, вероятно на компа) - Rear window heater OFF > 0V, heater ON > 11-14V
или явно ако пуснеш задния подгрев на джама през диода протича ток и вероятно вдига оборотите..

Engine coolant sensor: 20°-2000-3000ohm, 80°-200-400ohm
Cranckshaft position sensor: engine cold-1630-2740ohm, warm: 2065-3225ohm
Camsahft position sensor: same
Lambda: engine hot > 0.2-0.8v floating..

Просто за идеята.. намери бушона за реотана на задното стъкло, спри климатика/вентилатора му и пробвай пак :scratch:
Аватар
longgo
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1332
Регистриран на: Вто Авг 23, 2011 7:54 am
Местоположение: (RAU.FI),(GAB.BG)

Re: Авенсис 2000г,обороти на пр. ход.

Мнениеот Kibik » Съб Май 30, 2020 1:04 pm

longgo написа:Казваш че си замерил доста от нещата : сигурно ли е че ламбда сондата е в границите които компютъра изисква за нормална работа? Сигурно ли е че датчиците за тепература на входящия въздух и водата са в правилните граници? Когато работи на място, има ли включени консуматори : вентилатор в салона, подгрев на нещо, запалка(оставено зарядно там), автоматичен климатроник? Има автомобили които активно следят дори натоварването на алтернатора и отново коригират оборотите..

В аутодата за тоя мотор дето си посочил и авенсис модел , излиза че има моторче (клапан) за празен ход, някакъв соленоид за корекция на въздуха в колектора отново свързан с празния ход и IDLE SPEED CONTROL ACUTATOR DIODE.. (ISC)..
Toва всичкото е на отделни пинове на компа. Отделно, има и датчик за налягането на сервото на волана. Също така ако колата е автоматик отново ще има допълнителни условия за корекция на празен ход на място и в движение..


Всички неща които казваш са така теоретично, по принцип и ги знам, знам и ел. схемата...
Колите с ел. дросел Флай бай уайър винаги клапата е малко отворена и с това правят празния ход, но тези с механична клапа са плътно затворени и имат байпасен канал, управляван по различен начин. Тук не е стъпков мотор, а полуцилиндърче на пътя на байпаса, със завъртането на което се регулира количеството въздух. На неговата ос има цилиндричен магнит, около него бобина, която се управлява от ECU с ШИМ, който гледам с осцилоскопа.
Както казах ламбда сондата не е обикновена богата/бедна, а е датчик на обеднена смес. Малко хора го знаят и правят разлика, исках да кача PDF файл, където подробно е обяснено, но сисетмата не позволява качване на PDF с опцията прикачен файл, не знам по друг начин става ли.
Принципно обикновените ламбда сонди са серия 89465, а тези за обеднена смес са 89463 и не са взаимо заменяеми...
https://www.google.com/search?rlz=1C1AW ... CAw&uact=5

Преди да знам, че е различен си направих тестер светодиодна стълбица 0-1V и сигнала си скача доста добре. Не е класически 0.2- 0.9V, а е 0- 0.8V, заради различния принцип..., но работи.(сменях с друг, и той работи, макар и по-лениво) Освен това отоплението е 1.7 ома, захранва се импулсно, яко и сондата започва да работи след 1-2 мин (сложил съм стълбицата на таблото) и работи през цялото време, не само докато е студен двг.
Всички температурни датчици са проверени и в норма. При вкл/изкл. на консуматори, климатик,фарове, волан, си реагира правилно, вдига малко оборотите.
Няма МАФ, има МАП, снел съм характеристиката (вакуум със спринцовка и вакуум метър), работи добре, линейно.
Този двг има доста разновидности и в Аутодатата вероятно е даден класическия, стехиометричен 7A-FE, този е LB, като част от хардуера, а и софтуера и логиката са съвсем различни.
Иначе колата си върви, икономична е и май ще я зарежа така, да видя зимата как е...
Аватар
Kibik
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1227
Регистриран на: Сря Фев 27, 2008 3:04 pm
Местоположение: Bristol,UK

Re: Авенсис 2000г,обороти на пр. ход.

Мнениеот longgo » Съб Май 30, 2020 10:03 pm

Така е.. вероятно е класическата версия в Аутодата. Освен нещо компа да откача или да има някъде от датчик или в захранването пикове и от там да се гъбарка..
За управляемие с шим вентил така е и на 1.8 PSA моторите с 8 клапана и управление бош. с две намотки крепи вентила в дадено положение. То така работят и стрелките. В зависимост промяна шима на дадена група намотки и я мести. (не на всички разбира се, има си с моторче също)
Явно всичко възможно си проверил доста надлежно. :drinks: Ако ми дойде нещо на ум ще пиша пак (не че ти помогнах ама лаф да става)
Аватар
longgo
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1332
Регистриран на: Вто Авг 23, 2011 7:54 am
Местоположение: (RAU.FI),(GAB.BG)

Re: Авенсис 2000г,обороти на пр. ход.

Мнениеот Kibik » Нед Май 31, 2020 12:05 am

longgo написа:Явно всичко възможно си проверил доста надлежно. :drinks: Ако ми дойде нещо на ум ще пиша пак (не че ти помогнах ама лаф да става)

Да всичко за което се сетих проверих, очевидно заложеният алгоритъм е такъв, незнайно защо.
Принципно не ми е ясно защо за всички съвременни двг. съществува термина "обучение на ECU" след като си откачвал акумулатора или въобще захранването му?
Каво пречи да е обикновена система за автоматично регулиране на зададени обороти на пр. х. над 70гр примерно и винаги да гони тях без товар? Какво има толкова да се адаптира/обучава?
И на Хондата Акорд се налагаше процедура по обучаване на пр.х. (след почистване на дросела), което трудно става и се налагаше да се прави с диагностичната програма...

Все още се чудя мърдането на белега на предварението, може ли да е от knock sensor-а или нерегулирани клапани (само тези неща не съм проверил). Сега като се вгледах и стрелката на оборотомера на пр.х. съвсем леко мърда, което на други коли не съм имал. Пробвах и с други бобини (те са две). Ако беше пропуск в запалването на един цилиндър щеше да личи по свещите, но те са еднакви.
За LB двигателите те са критични и са платинени с 1.3 mm разстояние, сменял съм ги неотдавна.
IMG_20200507_105954.jpg
Аватар
Kibik
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1227
Регистриран на: Сря Фев 27, 2008 3:04 pm
Местоположение: Bristol,UK

Re: Авенсис 2000г,обороти на пр. ход.

Мнениеот Dragonfly » Вто Юни 09, 2020 7:08 pm

"Обучението" или по-скоро "реадаптацията" се налага, защото ползва нещо като работно тефтерче, където си записва корекциите за всеки цилиндър поотделно. То обаче е памет, която се изтрива при откачен акумулатор и го кара отново да мине през цикъл на адаптация - да установи по ъгловата скорост на коляновия вал как сработва всеки цилиндър и да се постарае да внесе корекции така, че всеки да дава еднакъв тласък.
Поне аз така знам за тези неща. И като се намесят фактори като механични грешки в регулирането на въздуха, работата на инжекторите, плюс нещо от ламбдата, често пъти компютърчето е изправено пред невъзможна задача. И като цяло, не си признава, че не може да я реши. :)
Газ до ламарината!
Аватар
Dragonfly
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 3666
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:26 pm
Местоположение: София

Re: Авенсис 2000г,обороти на пр. ход.

Мнениеот Kibik » Вто Юни 09, 2020 7:22 pm

Dragonfly написа:"Обучението" или по-скоро "реадаптацията" се налага, защото ползва нещо като работно тефтерче, където си записва корекциите за всеки цилиндър поотделно. То обаче е памет, която се изтрива при откачен акумулатор и го кара отново да мине през цикъл на адаптация - да установи по ъгловата скорост на коляновия вал как сработва всеки цилиндър и да се постарае да внесе корекции така, че всеки да дава еднакъв тласък.
Поне аз така знам за тези неща. И като се намесят фактори като механични грешки в регулирането на въздуха, работата на инжекторите, плюс нещо от ламбдата, често пъти компютърчето е изправено пред невъзможна задача. И като цяло, не си признава, че не може да я реши. :)

Чел съм ги тези неща и въпреки всичко ми се струва, че е излишно усложняване специално за един пр. ход.
При карбураторните май не е имало сериозни проблеми на времето, с винтчето си ги гласиш колкото искаш и не мърдат...
Дали пък лекото мърдане на белега за предварението да не се дължи на тази корекция на запалването на всеки цилиндър по отделно и да си е нормално?
Аватар
Kibik
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1227
Регистриран на: Сря Фев 27, 2008 3:04 pm
Местоположение: Bristol,UK

Re: Авенсис 2000г,обороти на пр. ход.

Мнениеот longgo » Сря Юни 10, 2020 10:47 am

Ако ще се коригира запалването поотделно, то всяка свещ трябва да има отделна бубина с отделно управление. Повечето ползват Waste Spark или палене на два едновременно. Тогава има само един датчик за детонации. Рядко са модели с 4 датчика. Понякога се ползва съпротивлението върху бубината за да се определи дали пали нормално ама.. това си е overkill отвсякъде.
Може празния ход на старите да е по-лесно направен, грешка по-простичко, но с делко и разни механични регулатори всичко останали е пълна порнография докато с електрониката е много по-бързо и прецизно.
Аз знам обучението така: при всяко запалване се помнят параметрите на датчици за охлаждане, дросел и т.н. След даден брояч се сравнява показанието на ламбда,детонационен и т.н. Ако рязко дадена стойност е извън запазените параметри то се стартира процедура с работа по твърди карти. След кратък период ако няма промяна в параметрите прочетени при старта, те се взимат като работни.
Но тоя фокус с чистенето на "паметта" като на BIOS мисля че отмина някъде след 2003-5. Доста от компютрите имат дори логове в които се вписа какви са били грешките, на колко километра и как са трити. Сваляне на клемите не води до нищо. При закачане на диагностична и избор на адаптация тогава се стартира ново "обучаване"..

На тойотата направи ли опит със потенциометър вместо температурни датчици как реагира? Просто за идеята.. :scratch:
Аватар
longgo
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1332
Регистриран на: Вто Авг 23, 2011 7:54 am
Местоположение: (RAU.FI),(GAB.BG)

Re: Авенсис 2000г,обороти на пр. ход.

Мнениеот Kibik » Сря Юни 10, 2020 11:53 am

longgo написа:Ако ще се коригира запалването поотделно, то всяка свещ трябва да има отделна бубина с отделно управление. Повечето ползват Waste Spark или палене на два едновременно. Тогава има само един датчик за детонации. Рядко са модели с 4 датчика. Понякога се ползва съпротивлението върху бубината за да се определи дали пали нормално ама.. това си е overkill отвсякъде.
Може празния ход на старите да е по-лесно направен, грешка по-простичко, но с делко и разни механични регулатори всичко останали е пълна порнография докато с електрониката е много по-бързо и прецизно.
Аз знам обучението така: при всяко запалване се помнят параметрите на датчици за охлаждане, дросел и т.н. След даден брояч се сравнява показанието на ламбда,детонационен и т.н. Ако рязко дадена стойност е извън запазените параметри то се стартира процедура с работа по твърди карти. След кратък период ако няма промяна в параметрите прочетени при старта, те се взимат като работни.
Но тоя фокус с чистенето на "паметта" като на BIOS мисля че отмина някъде след 2003-5. Доста от компютрите имат дори логове в които се вписа какви са били грешките, на колко километра и как са трити. Сваляне на клемите не води до нищо. При закачане на диагностична и избор на адаптация тогава се стартира ново "обучаване"..

На тойотата направи ли опит със потенциометър вместо температурни датчици как реагира? Просто за идеята.. :scratch:

Колата е 2000г, с две бобини. един датчик за детонация. Някъде пишеше, че има и датчик за налягането в 1ви цилиндър, но не знам дали го има, защото трябва да е някъде под капака на клапаните или капака на ангренажа...
Навсякъде пише, че откачването на акумулатора или махане на предпазителя FE1 (захранва компютъра), нулира ECU и започва ново обучение, но то очевидно фиксира оборотите на горещо, едва ли влияе на студено. Там очевидно е заложен някакъв алгоритъм, че след запалване прави някакви обороти около 1300-1500, след 3-5 сек плавно ги вдига до 1600-1800 и със загряването започва да ги сваля. Това го виждам и от ШИМа на осцилоскопа, закачен на бобината на кл. за пр. ход.
Снел съм характеристиката на темп. датчик, силно нелинейна, нали е термистор, при 0гр е около 5Ком, при 20гр е около 2.5Ком, при 98гр е около 0.2Ком.
Мислех да сложа потенциометър да видя как е, но реших първо да закача потенциометър около 20Ком паралелно на датчика. При палене сега в гаража е около 20гр и общото съпротивление в началото ще бъде около 1.8Ком вместо 2.5 и мога да го мърдам/намалявам. При пълно загряване почти няма да влияе.
Аватар
Kibik
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1227
Регистриран на: Сря Фев 27, 2008 3:04 pm
Местоположение: Bristol,UK

Re: Авенсис 2000г,обороти на пр. ход.

Мнениеот Dragonfly » Чет Юни 11, 2020 1:11 pm

longgo написа:Понякога се ползва съпротивлението върху бубината за да се определи дали пали нормално ама.. това си е overkill отвсякъде.

Това го гледах не много отдавна на сравнително нов модел "Ситроен"-че. Точно обратната връзка през някакви капацитети се беше прецакала. По тази обратна връзка следи дали е имало запалване на горивна смес или не. Само с нова, която е две бобини в един блок (за по-евтино :) ), проблемът с влизането в авариен режим бе оправен.
Колкото до двойните бобини, това не пречи два отделни цилиндъра, закачени към една, да имат различно предварение на паленето. Пали само онзи, който му е ред - т.е. е такт сгъстяване.

Всичко това в името на екологичността. Щото и един добре отрегулиран карбуратор си крепи празния ход много добре.
Газ до ламарината!
Аватар
Dragonfly
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 3666
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:26 pm
Местоположение: София

Re: Авенсис 2000г,обороти на пр. ход.

Мнениеот Kibik » Чет Юни 11, 2020 3:13 pm

Dragonfly написа:Колкото до двойните бобини, това не пречи два отделни цилиндъра, закачени към една, да имат различно предварение на паленето. Пали само онзи, който му е ред - т.е. е такт сгъстяване.

Всичко това в името на екологичността. Щото и един добре отрегулиран карбуратор си крепи празния ход много добре.

Така е едната бобина е за 1-4ти, другата на 2-3ти и пали този който сгъстява. Така е, предварението за всеки такт може да е различно, нали има и датчик на коляновия вал, а както казах може да има и датчик на налягането в 1ви цилиндър, та компа има достатъчно инфо...
Аватар
Kibik
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1227
Регистриран на: Сря Фев 27, 2008 3:04 pm
Местоположение: Bristol,UK

Следваща

Назад към Автомобилна техника

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта

placeholder