
Колата, за която иде рече е Мерц W203 или казано иначе С-клас модел 2003-та. 1.8 мотор с компресор и хипотетично количество километри. Мое предположение почти 300 000 или около тях, но само предположение.
Предното лято или късна пролет, моя приятел ми се обади от Бг, че както карал по магистралата колата загубила нещо козите. След като поседяла малко угасена и със загуба на тяга леко се доприбрал. Не помня дали са и гадали на кафе у сервиз, но после бе добре прекоси половин европа с нея и така до.. преди седмица. Обади се, че придръпва и има доста лош празен ход. А понякога на 2-ра в движение придръпва странно.
Какво ми е ясно до тук:
- запалиш студена, работи. За мен поне както би трябвало. Разбира се държи малко по-високи обороти че е студена.
- като позагрее да кажем до 35-40 градуса и понамали малко оборотите, започва леко да тресе и като подмине 50-те градуса и нагоре до работна температура се влошава..
При достигнати 75-80°С вече работи сякаш от време на време някой цилиндър здраво не прави това което би трябвало.. И това е като часовник - винаги.
Този мотор има следните особености:
- сименс компютър
- променливи фази на газоразпределение управлявани от отделни клапани за вал
- два датчика за разперделителните валове и един на колянов вал
- вериги
- няколко вакуумни линии управляващи това онова и закачени не на вакуум помпата а на колектора малко след дросела
- две ламбда сонди, като едната е с повече от 4-ри крачета.
Първо закачих на лаптопа с Аутоком-а да видим има ли зайче. Имаше няколко грешки от сорта:
- подгряване на втора ламбда сонда - отворена верига/постоянна
- проблем с втора въздушна помпа (все ми е на ума, че ако има тая дивотия тя е една не две..)
- още две или три (вероятно ги имам още в лаптопа съхранени) грешки нямащи връзка със ставащото като цяло
Повечето приличаха сякаш е имало слаб акумулатор или нещо такова. След изтриването им.. остана само тази с подгрева на втора ламбда сонда (след катализатора). Нищо друго. И въпреки лошата работа на мотора, друга грешка не се появяваше.
До тук сменени двете ламбда сонди. Първата ме досъмня че е "ленива" - бавно реагира на промяна и с голямо закъснение връща данни и компа вече е коригирал грешно и се получава един безконечен loop и игра на котка и мишка. Защото го прави само при константна скорост или като загрее, тоест когато сондата уж е вече в "играта" а не в open loop режим.
Втората сменена заради подгрева. Признавам, на този етап не съм мерил с осцилоскоп. Въпреки всичко, това не подобри по никакъв начин нещата.
Преди аз да пипам са били подменени свещите с чисто нови. По тях за няколко дни каране няма мокро, мазно, бяло, или да седят като измити..
Странно, че дори да откача на празен ход коя да е от буксите на бубините , работата се влошава но не брутално. Поне от аналогични опити при по-стари автомобили, или по-прости да кажем, махна ли някоя от буксите до тях (ако са отделни такива) и моментално започва тресене, прекъсване.. идеално пасващи на израза "бачка на три цилиндъра"..
Да предположа тук, компютъра компенсира хипотетично тази лоша намеса от моя страна някак си..
Това което забелязах още със сваляне на капака - три от бубините бяха с ярко зелени номера на мерцедес, производител и т.н. и седят направо като нови. Чиста пластмаса отдолу на видимата част. Само една бе с почти изтрит надпис, седи по-стара, и на нея разпределението на надписите по-различно. Дали трите са сменени преди колата да попадне при него (той поне не ги е сменял), или са сменени преди да се сдобие с нея нямам идея. Или обратното - тази е някоя втора употреба..подмеена от джамбазина.
Въпреки това, нова бубина (една) бе закупена и обиколихме цилиндър по цилиндър всичките. Никаква промяна. И отново - никаква грешка за лоша смес, смес извън нормата, прекъсване на цилиндър (misfire).. За компютъра всичко перфектно.. Тук се замислих, че ако бе взет сет от 4 да се пробва щеше да се по-сигурно, но не са без пари.. Дори тази бе върната в магазина след теста.
Вероятно това бе грешка, тъй като ако тоя мотор работи от тип "waste spark" то определено две по две ще бъркат нещат ако едната не е читава в срещулежащ опериращ цилиндър..
Това ще го помисля пак..и метод за прецизна проверка.
Следващото което ми хрумна : спукан маркуч водещ до всмукателните колектори. Набедени бяха следните:
Тези двата бяха направо като нови. Плътно седящи на щуцерите. От друга страна, тези:
бяха нацепени и буквално разпадащши се. Всички подменени с нови - никаква промяна. Също бяха подменени О-пръстените на магнитните управляващи модули:
от тук
последните нямат общо с идеята, ама там бе яко омаслено. И тук идва един парадокс на който попаднах. Според "слуховете" от тези магнитни управляващи бубини масло протича през буксата им, и се стича чак .. то пиновете на компа

Според програмата за диагностика, в живи данни като работи на място показва едни данни за позиция на валовете. Подадеш ли газ и те сменят стоийности. Поне за сега нямам идея колко би трябвало да са "правилните" данни за дадени обороти за да сравня работят или не както се очаква. На доста места ми попада, че при аналогични проблеми точно тези индуктори трябва да се сменят заедно със зъбните колелета (тези на валовете), както и хидравличните клапани:
Това хубаво. Въпроса е, че никъде не видях методиката да се потвърди или игнорира дали този елемент е повреден. И тези в комплект са над 300е за да бъде - я дай да купим да видим какво ще стане.
И дори хипотетично, да предположа имат износване.. как ще има такова силно влияние като стане едва 35-40° загрял мотора.. И никаква следа от него при първоначален старт.
Предполагам, някой стигнал до тук в четенето и не умрял от скука би имал идея..
Набедих след това датчика за позиция на колянов вал и тези за разпределеителните валове. При диагностика, дава постоянно натрупване на грешка в цилиндрите. Това нямам идея що за грешка би трябвало да бъде защото за пръв път виждам подобни..
Видео показващо го: https://mega.nz/file/LyY2BJyT#Kky82jZ37 ... YRhRc75dcE
Както е видно от него, отново няма грешки.. Но да се върна на датчиците. Закачих осцилоскопа и горе долу това излезе:
Видео: https://mega.nz/file/LnxEiBJD#-Kx3Q_3J0 ... aaySePhj6A
Датчика на коляновия вал за мен показва добри характеристики и силен сигнал. Предполагам вярно го разчитам?
Двата датчика на разпределителните валове от друга страна показват някакво ниво на сигнала(видимо на видеото) но вместо около +/-1 волт , бе едва някакви миливолтове. Два нови датчика "подобриха" нивото до около 0,5в но сигнала остана горе долу в същия си вид (нямам друго запис с новите датчици).
Мотора е с демферен махових - предположих че дори скъсана пружина или дефект може да предизвикват вибрациите. Отново, няма логика да прави фокуси с топло и хладно. Или има проблем винаги или няма. Такава е моята логика поне.
Датчик за детонации - според диагностичната, показва нула волта и при работа на мотора за цилиндър 1-4 показваните данни са нула. На осцилоскопа обаче, показва трептяща почти права линия като на моменти има пикове за кратко и пак изчезват.. Което горе долу би трябвало да е както се очаква от него както аз го виждам.
Верига - не съм прверявал (отварял капаци). Нямам идея дали някога е сменявана. Същото се отнася за износени колелета на валовете.
Не се занимавам с коли постоянно или професионално, но до тук съм чувал само как звучи износена верига на нисан, киа, мазда, ауди.. Металическият шум, шуптящите звукове от вибриране по оптегача.. тук поне липсват (за моя слух). Подслушах със стетоскопа по повечето достъпна част горе близо до равнината на зъбните колелета, и леко надолу - много лек звук като от работещи части но толкова.. Бих казал, че повече ми се счува като чукане на клапани пред шум от веригата. Поне като обходя зоната над валовете.
Остава в списъка и тя, но отново каква би била връзката с топъл/хладен мотор ако веригата е разтеглена? Не би ли трябвало шума и лошата работа да са винаги?
Да кажем утре ще се постави за идеята добавка за прочистване на хидравлични повдигачи. Резултата ще е по-сетне, ако има такъв. Ще иска малко навъртяни километри.
В списъка като вариант остава и хипотетичен проблем с компютъра. Това все още не съм сигурен как да потвърдя или отхвърля..

Та всякакви предложения са добре дошли, или пък поне да си почешем езика ако не друго