Мерцедес W203 - тресящ мотор , и други ефекти...

За хората, пътищата и автомобилите

Мерцедес W203 - тресящ мотор , и други ефекти...

Мнениеот longgo » Нед Окт 30, 2022 12:19 am

Айде да раздвижа малко форума и да подискутираме немските опити за инженериг.. Поста ще е дълъг, така, че .. :pardon:

Колата, за която иде рече е Мерц W203 или казано иначе С-клас модел 2003-та. 1.8 мотор с компресор и хипотетично количество километри. Мое предположение почти 300 000 или около тях, но само предположение.
Предното лято или късна пролет, моя приятел ми се обади от Бг, че както карал по магистралата колата загубила нещо козите. След като поседяла малко угасена и със загуба на тяга леко се доприбрал. Не помня дали са и гадали на кафе у сервиз, но после бе добре прекоси половин европа с нея и така до.. преди седмица. Обади се, че придръпва и има доста лош празен ход. А понякога на 2-ра в движение придръпва странно.

Какво ми е ясно до тук:
- запалиш студена, работи. За мен поне както би трябвало. Разбира се държи малко по-високи обороти че е студена.
- като позагрее да кажем до 35-40 градуса и понамали малко оборотите, започва леко да тресе и като подмине 50-те градуса и нагоре до работна температура се влошава..
При достигнати 75-80°С вече работи сякаш от време на време някой цилиндър здраво не прави това което би трябвало.. И това е като часовник - винаги.

Този мотор има следните особености:
- сименс компютър
- променливи фази на газоразпределение управлявани от отделни клапани за вал
- два датчика за разперделителните валове и един на колянов вал
- вериги
- няколко вакуумни линии управляващи това онова и закачени не на вакуум помпата а на колектора малко след дросела
- две ламбда сонди, като едната е с повече от 4-ри крачета.

Първо закачих на лаптопа с Аутоком-а да видим има ли зайче. Имаше няколко грешки от сорта:
- подгряване на втора ламбда сонда - отворена верига/постоянна
- проблем с втора въздушна помпа (все ми е на ума, че ако има тая дивотия тя е една не две..)
- още две или три (вероятно ги имам още в лаптопа съхранени) грешки нямащи връзка със ставащото като цяло
Повечето приличаха сякаш е имало слаб акумулатор или нещо такова. След изтриването им.. остана само тази с подгрева на втора ламбда сонда (след катализатора). Нищо друго. И въпреки лошата работа на мотора, друга грешка не се появяваше.

До тук сменени двете ламбда сонди. Първата ме досъмня че е "ленива" - бавно реагира на промяна и с голямо закъснение връща данни и компа вече е коригирал грешно и се получава един безконечен loop и игра на котка и мишка. Защото го прави само при константна скорост или като загрее, тоест когато сондата уж е вече в "играта" а не в open loop режим.
Втората сменена заради подгрева. Признавам, на този етап не съм мерил с осцилоскоп. Въпреки всичко, това не подобри по никакъв начин нещата.
Преди аз да пипам са били подменени свещите с чисто нови. По тях за няколко дни каране няма мокро, мазно, бяло, или да седят като измити..

Странно, че дори да откача на празен ход коя да е от буксите на бубините , работата се влошава но не брутално. Поне от аналогични опити при по-стари автомобили, или по-прости да кажем, махна ли някоя от буксите до тях (ако са отделни такива) и моментално започва тресене, прекъсване.. идеално пасващи на израза "бачка на три цилиндъра"..
Да предположа тук, компютъра компенсира хипотетично тази лоша намеса от моя страна някак си..
Това което забелязах още със сваляне на капака - три от бубините бяха с ярко зелени номера на мерцедес, производител и т.н. и седят направо като нови. Чиста пластмаса отдолу на видимата част. Само една бе с почти изтрит надпис, седи по-стара, и на нея разпределението на надписите по-различно. Дали трите са сменени преди колата да попадне при него (той поне не ги е сменял), или са сменени преди да се сдобие с нея нямам идея. Или обратното - тази е някоя втора употреба..подмеена от джамбазина.
Въпреки това, нова бубина (една) бе закупена и обиколихме цилиндър по цилиндър всичките. Никаква промяна. И отново - никаква грешка за лоша смес, смес извън нормата, прекъсване на цилиндър (misfire).. За компютъра всичко перфектно.. Тук се замислих, че ако бе взет сет от 4 да се пробва щеше да се по-сигурно, но не са без пари.. Дори тази бе върната в магазина след теста.
Вероятно това бе грешка, тъй като ако тоя мотор работи от тип "waste spark" то определено две по две ще бъркат нещат ако едната не е читава в срещулежащ опериращ цилиндър..
Това ще го помисля пак..и метод за прецизна проверка.

Следващото което ми хрумна : спукан маркуч водещ до всмукателните колектори. Набедени бяха следните:

pipes_2.jpg
pipes_1.jpg


Тези двата бяха направо като нови. Плътно седящи на щуцерите. От друга страна, тези:

pipes_3.jpg


бяха нацепени и буквално разпадащши се. Всички подменени с нови - никаква промяна. Също бяха подменени О-пръстените на магнитните управляващи модули:

hydr_controller_2.jpg


от тук

hydr_controller.jpg


последните нямат общо с идеята, ама там бе яко омаслено. И тук идва един парадокс на който попаднах. Според "слуховете" от тези магнитни управляващи бубини масло протича през буксата им, и се стича чак .. то пиновете на компа :scratch: Предвид кое къде се намира.. нямам грам идея как аджеба би станало, но да - поне пряко буксите им бяха омаслени яко. Почистих и проверих дали кабелите от край до край са читави. Има проводимост. По мултиметър и двете показват около 4.8-5.2 ома.
Според програмата за диагностика, в живи данни като работи на място показва едни данни за позиция на валовете. Подадеш ли газ и те сменят стоийности. Поне за сега нямам идея колко би трябвало да са "правилните" данни за дадени обороти за да сравня работят или не както се очаква. На доста места ми попада, че при аналогични проблеми точно тези индуктори трябва да се сменят заедно със зъбните колелета (тези на валовете), както и хидравличните клапани:

camshaft-adjuster.jpg


Това хубаво. Въпроса е, че никъде не видях методиката да се потвърди или игнорира дали този елемент е повреден. И тези в комплект са над 300е за да бъде - я дай да купим да видим какво ще стане.
И дори хипотетично, да предположа имат износване.. как ще има такова силно влияние като стане едва 35-40° загрял мотора.. И никаква следа от него при първоначален старт.
Предполагам, някой стигнал до тук в четенето и не умрял от скука би имал идея..

Набедих след това датчика за позиция на колянов вал и тези за разпределеителните валове. При диагностика, дава постоянно натрупване на грешка в цилиндрите. Това нямам идея що за грешка би трябвало да бъде защото за пръв път виждам подобни..

Видео показващо го: https://mega.nz/file/LyY2BJyT#Kky82jZ37 ... YRhRc75dcE

Както е видно от него, отново няма грешки.. Но да се върна на датчиците. Закачих осцилоскопа и горе долу това излезе:

Видео: https://mega.nz/file/LnxEiBJD#-Kx3Q_3J0 ... aaySePhj6A

Датчика на коляновия вал за мен показва добри характеристики и силен сигнал. Предполагам вярно го разчитам?
Двата датчика на разпределителните валове от друга страна показват някакво ниво на сигнала(видимо на видеото) но вместо около +/-1 волт , бе едва някакви миливолтове. Два нови датчика "подобриха" нивото до около 0,5в но сигнала остана горе долу в същия си вид (нямам друго запис с новите датчици).

Мотора е с демферен махових - предположих че дори скъсана пружина или дефект може да предизвикват вибрациите. Отново, няма логика да прави фокуси с топло и хладно. Или има проблем винаги или няма. Такава е моята логика поне.

Датчик за детонации - според диагностичната, показва нула волта и при работа на мотора за цилиндър 1-4 показваните данни са нула. На осцилоскопа обаче, показва трептяща почти права линия като на моменти има пикове за кратко и пак изчезват.. Което горе долу би трябвало да е както се очаква от него както аз го виждам.

Верига - не съм прверявал (отварял капаци). Нямам идея дали някога е сменявана. Същото се отнася за износени колелета на валовете.
Не се занимавам с коли постоянно или професионално, но до тук съм чувал само как звучи износена верига на нисан, киа, мазда, ауди.. Металическият шум, шуптящите звукове от вибриране по оптегача.. тук поне липсват (за моя слух). Подслушах със стетоскопа по повечето достъпна част горе близо до равнината на зъбните колелета, и леко надолу - много лек звук като от работещи части но толкова.. Бих казал, че повече ми се счува като чукане на клапани пред шум от веригата. Поне като обходя зоната над валовете.
Остава в списъка и тя, но отново каква би била връзката с топъл/хладен мотор ако веригата е разтеглена? Не би ли трябвало шума и лошата работа да са винаги?

Да кажем утре ще се постави за идеята добавка за прочистване на хидравлични повдигачи. Резултата ще е по-сетне, ако има такъв. Ще иска малко навъртяни километри.

В списъка като вариант остава и хипотетичен проблем с компютъра. Това все още не съм сигурен как да потвърдя или отхвърля.. :scratch:

Та всякакви предложения са добре дошли, или пък поне да си почешем езика ако не друго
Аватар
longgo
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1667
Регистриран на: Вто Авг 23, 2011 7:54 am
Местоположение: (RAU.FI),(GAB.BG)

Re: Мерцедес W203 - тресящ мотор , и други ефекти...

Мнениеот Dragonfly » Нед Окт 30, 2022 5:19 pm

Преди доста време май бях писал за нещо, което ми демонстрира Генчо. Относно записването на грешки и палене на чека.
Колата беше японска (Хонда или Сузуки, не помня точно). Имаше нестабилен празен ход. С механично управляван дросел и система за въздух със стъпков мотор - нормално за това поколение коли и двигатели. Бобини 2 с по два извода високо.
Та, борейки се да установи причината за нестабилния празен ход, безуспешно, в един момент на негативна емоция Генчо направо дръпнал и откачил куплунга на едната бобина. И ... моторът се успал.
После ми го демонстрира на живо. Като работи на два цилиндъра, равномерен ход, никакво тресене. А закачи и другата бобина, започва флутуация на оборотите.
През цялото това време няма записана грешка, за светнала лампа да не говорим.
Оставам с впечатлението, че производителят съвсем умишлено е направил компютъра да мълчи като партизанин на разпит. Заради търговски престиж, може би. Няма как да не установи, че цели два цилиндъра не работят.

Ако не ме лъже паметта, така и не успя да оправи празния ход и да установи някаква причина. Смяна на бобини, на стъпков мотор, на ламбда сонда - без резултат.
Газ до ламарината!
Аватар
Dragonfly
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 3920
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:26 pm
Местоположение: София

Re: Мерцедес W203 - тресящ мотор , и други ефекти...

Мнениеот longgo » Нед Окт 30, 2022 6:28 pm

Ако трябва да съм честен, не извадих на два цилиндъра буксите за да видя какво ще стане. Също не се сетих въпреки че пръсках по маркучите да напръскам със спрея и по бубините за да видя дали ще се влоши рязко работата..
Разбира се, остава и варианта.. самият компютър. Пиша така, защото от прочетеното до тук излиза че и за съжаление и това е възможно. Не съм сигурен още за тоя. А и самият той е закрепен отстрани на всумкателния колектор където няма силен източник на топлина.
Преди време с познат дискутирахме едно ситроенче 1.6 което отведнъж на "замръзнал" мотор дава прегрял. Гасне в движение, прекъсва, не пали.. И така майсторите сменили бубини, свещи, дачици по валовете, температурни датчици..нищо. Просто предполжих компютър. Още повече, че той спомена колата е палена със слаб акумулатор. Та взе друг от морга, прехвърлиха данните на епрома на "новия" и заспал..
Да, ама неговия бе 50-60лв.. Такъв като тоя сименс за сега под 300е не виждам, за да се мине по метода : дай да сменим да видим какво ще стане. :punish:
Като се намери семерина за капака на клапаните, и се отвори за да се видят колелтата.. тогава може да опитам с откачени повече бубини и напръскване..
Аватар
longgo
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1667
Регистриран на: Вто Авг 23, 2011 7:54 am
Местоположение: (RAU.FI),(GAB.BG)

Re: Мерцедес W203 - тресящ мотор , и други ефекти...

Мнениеот Пачо » Нед Окт 30, 2022 11:05 pm

С реното на майка ми се бихме и то победи. Компютър siemens. Това е нещо като боди контрол модул, отговаря за чистачки мигачи фарове централно заключване плафони и не знам какво още. Дърпа 600 милиампера 25-30 минути след като колата е изгасена и заключена. След това заспива и остават консумация нормалните 30 милиампера. Не съм тествал дали не се само включва в последствие отново. Ако го сменя с ползван трябва да ходя при ключар да ми препрограмира ключовете. На село това няма как да го направя. Майка ми през лятото кара колата два-три пъти седмично, през зимата един-два пъти месечно. Тоест през зимата, в момента в който иска да си ползва колата трябва да намери jump start. Цяла зима слизаше на два дена и я палеше да работи по половин час. Смених акумулатора да видим колко ще изкара.

За твоя случай моите размишления. Слушах едно от видеата, моторът работи като с racing camshaft. Наведе ме на размишление че е възможно при не знам откъде дошъл българският манталитет да се сменя масло на 20 000 км или три години, клапаните към вариаторите на разпределителните валове да са замърсени и много тежкото масло при студен мотор да не успява да проплъзва, но като позагрее да навлиза масло и частично да задейства вариаторите.

В механичките ми години съм виждал такъв mercedes с компресор да работи по този начин и проблемът се оказа премахнат катализатор. Още повече че при теб доколкото разбирам проблемът започва да се проявява в момента в който двигателя трябва да влезе в closed loop. Виждал съм такова поведение и при пробиви в изпускателната система. Говоря за микро пробиви които не са чуваеми по никакъв начин, установявах ги със smoke машина. Ако имаш в софтуера за диагностика logging option, бих направил един запис и да регистрирам точно в кой момент започва проблема. Тогава бих гледал каква промяна в управлението е настъпила. Обикновено можеш да сложиш маркер точно в кой момент нещо е станало така че наблюдавайки параметрите да виждаш спрямо кой момент да ги реферираш.

Макар че съм пропуснал да прочета в първия ти постинг, виждам че си пръскал със спрей (starting fluid), чудесна информация за течове на вакуум ти дава наблюдението на ламбда сондата през осцилоскоп в момента напръскане.

Ако се сетя още нещо ще пиша, имам чувството че изпускам поне три-четири неща.
Аватар
Пачо
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 4289
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 9:37 pm

Re: Мерцедес W203 - тресящ мотор , и други ефекти...

Мнениеот longgo » Пон Окт 31, 2022 8:07 pm

Toва:

camshaft-adjuster.jpg


Е клапана който "добавя" масло към раздвиженото колело, което вътре е нещо такова:

camshaft_mover_parts.jpg


Това го откраднах на един пич от видеото демонстрираш в събрано и разглобено състояние. Идеята е следната (която предполагам вече схващате как работи)
Разпределителния вал е закачен твърдо на кръстатат част, а външната на веригата. Когато ей това нещо:

hydr_controller_2.jpg


му се пусне ток, то издърпва цилиндричната козирка (където пише 150 на първата снимка) и между външната част на кръстачката закрепена на разпределителния вал и вътрешната се образува маслена "възглавница" От там вала се премества. С колко се е преместил вала се отчита от магнитните датчици поставени огдоре на разпределителните валове спрямо данните от датчика на коляновия вал.
Според мен, това изместване трябва да се случи при високи обороти, да кажем 3000 и нагоре. Това го предполагам, след като за ламбда сондата има доп. сигнал на още едно краче точно за този диапазон.
Както се вижда на едното видео, и трите датчика показват симетричен сигнал за първи цилиндър на празен ход което ме навежда на мисълта, че поне "нулевата" позиция на вала би трябвало да Е където трябва. На диагностика се виждат два ъгъла за двата вала в градуси но там е работата, че нямам представа те правилните ли са или не..
Принципно се казва,че тези индуктивни елементи и вътре хидро клапаните заминавали и трябва смяна, както и на тези "плаващи" зъбни колела, защото като завъртиш на ръка до белези - този на вала и чашката на зъбното колело трябвало да сочат белега на главата. Ако на разпределителния вал мръдне, то вътре имало един щифт износен и си трябва смяна.
Обаче - при това положение освен лоша работа на мотора има поне три кода за грешка първо, и второ прави го постоянно. Не като загрее..

Компютъра е СИМЕНС , и остава това с маслото вътре в него:
(снимката е взета за същия компютър но от интернет в дискусия за подобен проблем)

ECU-OIL.jpg


Та си мисля така - има добър сигнал от ламбда сондите(вече са нови), но докато не влезе в close loop дори да има нещо по писти и контакти не го касае. В момента в който обаче влезе в тоя режим ако там е олято или например около кондензаторите има доста то вече сигнала е изкривен. Нещо което ме озадачи бе, че сигнала идващ "уж" от ламбда сонндата според осцилоскопа бе почти като ритмични правоъгълни сигнали..не осцилация характерна за ламбда.
Всички останали крачета на датчиците които мерих си бяха правилните, но все пак има шанс да не е било правилното и за това.. Или нещо компютъра да се видиотил..
Надявам се, другия уикенд да може да отворим да видим белезите поне отгоре както и да се отвори безопастно компютъра на колата и да се види за такива течиве и почисти идеално ако има. И това е другата дивотия - компютъра няма болтове. Капака е просто залепен със силикон. Та и там ще е клизма с топъл въздух и внимателно отделяне.. :punish:
Аватар
longgo
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1667
Регистриран на: Вто Авг 23, 2011 7:54 am
Местоположение: (RAU.FI),(GAB.BG)

Re: Мерцедес W203 - тресящ мотор , и други ефекти...

Мнениеот Dragonfly » Вто Ное 01, 2022 12:30 pm

Нещо което ме озадачи бе, че сигнала идващ "уж" от ламбда сонндата според осцилоскопа бе почти като ритмични правоъгълни сигнали..не осцилация характерна за ламбда.

Не съм много навътре в нещата, но класическата ламбда сонда дава точно това. Напрежението постоянно се мени спрямо еталонното 0.45 волта, защото компютърът постоянно "квантува" дозата гориво - ако е под еталона - обогатява, ако е над - обеднява сместа. Колкото по-"пъргава" е сондата, толкова по-висока е честотата и толкова по-точно се поддържа стехиометрията.
Ако е О2 сензор, той връщност се състои от два ламбда елемента и вградена електроника, която връща "аналогов" сигнал за съдържанието на кислород в изгорелите газове. Те обикновено са с повече проводници.
Така, както ламбда сондите получават еталонния кислород от въздуха, който прониква между изолацията и жичния сноп (затова тези кабели никога не трябва да се запояват), така и маслото може да се просмуква капилярно през проводника, който играя ролята на "фитил". Отнема години време, но може да стигне и до компютъра.
Газ до ламарината!
Аватар
Dragonfly
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 3920
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:26 pm
Местоположение: София

Re: Мерцедес W203 - тресящ мотор , и други ефекти...

Мнениеот longgo » Пет Ное 04, 2022 8:07 pm

Да, този горния е повече О2 сензор и има 5 или 6 кабела.В аутодата има на два от тях над 3000мин-1 какво трябвало да показва..
Иначе, решението в Мерцедес на проблема с маслото е да се купи преходена снадка на която не е многожилен кабел а единичен, къс и с някакви неща до буксите. Ама това 30-35е на брой. Не говоря за големия сноп в който идват датчиците от разпр. валове. Другия вариант е да се срежат кабелите към тоя триъгален индуктор и да се запоят по-сериозно, и да се добави отвън термошлаух след което от тоя вулканизиращият изолирбанд и му решаваш проблема. Мисля си, че ако се капне канаколит от вътре около металния пин минаващ през пластмасата и ще спре това "вливане" също ако пак го има от части.. Но тук не е до това какво ще е "след" решаване на проблема. Въпроса е "как" да се реши проблема.
Ще видя тази неделя ако е свободен какво ще стане с поредната доза партия шах. Лошото е, че и времето взе да се разваля, и не е хич приятно навън ако ще и под козирка да е..
Аватар
longgo
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1667
Регистриран на: Вто Авг 23, 2011 7:54 am
Местоположение: (RAU.FI),(GAB.BG)

Re: Мерцедес W203 - тресящ мотор , и други ефекти...

Мнениеот longgo » Нед Ное 06, 2022 7:24 pm

Такаа...
Ей го на и компютъра му зяпнах тенекията..

ecu.jpg


Оказа се , че няма нито масло.. нито антифриз или паЮжинки из вътре. Чист като момина сълза.. Разбира се, остава и варианта да е изкукуригал или някой от транзисторите да прави магарии ама не бе това..
Та малко силикон и му събрах карантията. Маркираното , е чипа с акъла на тая пущина : карти, имобилайзер..
Следващото по ред, предвид че бе хубав ден (да не повярваш) - капака на клапаните:

valove_3.jpg


До тук на пръв поглед зъбните колелета нямаха окъртено или силно износено..

valove_2.jpg


Веригата не ми се видя нещо разтеглена или хлабава или силно износена..
Обаче, ей това не ми хареса:

valove.jpg


На двата вала, и двете раздвижени колелета белезите трябва да съвпаднат с маркерите на главата. Уви, на изпускателните .. се е изпуснал..
Все още остава загадка, след като зъбното колело се води от веригата как там може да има толкова разминаване.. Да, ако прескочи зъб.. хипотетично.. може. Ама това не е се е случвало. (уж)
От друга страна, ако се разтегли веригата доста, и десния оптегач компенсира вероятно повечко може да "изкриви"..
Както и да е. За сега проблема май е ясен. Остава дали да се "охлаби" веригата, презацепи колелото и продаде колата или цялостна замяна на веригата, с клапаните индукторите, колелета.. за има няма едни 1000е само за сета.. и то без труда.. Но дилемата е за сега на собственика. Поне стана ясно кусура.. :scratch:
Аватар
longgo
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1667
Регистриран на: Вто Авг 23, 2011 7:54 am
Местоположение: (RAU.FI),(GAB.BG)


Назад към Обща дискусия

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 5 госта

cron
placeholder