Трябваше ми кола, просто транспорт от А до Б когато ми е нужен, основното ми изискване беше да е надежден, и когато се наложи да е обслужваем по сервизите. Не познавам местните автомобили, затова първоначално реших да заложа на това дето цял свят знае че е надеждно и скучно - toyota corolla. Да ама конкретната Корола която аз исках се оказа много народ я искаме, цените И са до небесата което както и да е но наличностите изчезват с появяването им на пазара а тия които стоят по-дълго са с очевидни катастрофи зле поправени. Накрая намерих една 15-годишна за 8000 лв, ходих говорих убеждаваха ме колко е жестока, но до пътна проба не успях да стигна понеже беше затикана в най-отдалечения ъгъл на автокъщата и ми трябваше да разместват 15тина коли. Ако съм я искал да съм оставил капаро. Оставих.
На другия ден отивам в банката, тегля 8000 лв които се оказаха с обем почти две кутии за обувки. Торба нямаха в банката, трябваше да излезна с пачки в скута.
Вече в автокъщата си направиха труда да я извадят и сядам на пътна проба. Съединителя буксува. Отказах я. Не ми бяха останали нерви, два месеца се бях опитвал да купя toyota corolla. Гледам половината бакшиши карат kia. Тръгнах да търся kia, мисля си при толкова много коли трябва вече да има сервизи които са се специализирали да могат да им оправят проблемите. Звъня по обяви тая продадена оная продадена ходя по автокъщи сигурно 200 - 300 лв за такси, почти всички току-що вкарани с много селски оправени удари. Накрая попадам на една която изглежда окей но отвътре изглежда много зле. Аз съм на мнение че автомобил който отвътре прилича на задник е карана от човек който смята че поддръжка правят само онези които са по-глупави от него. След една вечер размишления решавам все пак да я вземам пък каквото не е наред ще го оправям, нали масата бакшиши карат Киа, няма начин да не може да се оправи по сервизите каквото и да било.
Отивам на другия ден в автокъщата за да установя че преди 20 минути някой я е капарирал. Писна ми на тутурутката, огледах се и виждам един Хюндай и 30, практически същото като кията. Взех го мисля за 6500 лв.
Дотук добре ама съм решил и на майка ми кола да взема. Тя иска нещо малко и просто. Първата ми мисъл беше volkswagen polo, втората dacia. Пусто от Щатите съм получил страхова невроза накъмто Фолксваген. Пусках тема по него време ходих гледах какво ли не, по някое време ми писна и тръгнах да търся Дачия. Седнах в една да я покарам и веднага отхвърлих марката.
Отново се оказах ситуация да ми е писнало, реших отварям mobile.bg, пускам си критериите и почвам да звъня една по една от първата нататъка. Изненадващо първата кола е същия hyundai като тоя дето купих само че с по-малък мотор. Моята е с 1,6 А тази е с 1,4.
Отидох, прегледах я, усетих че съединителя е пътник но нямах вече нерви и реших все пак да я взема. И при двете коли буквално крадях от времето си, много натоварено работно ежедневие в тоя период. Продадения някакъв човек който комбинира всички дейности в тая част на галактиката и е специалист по всичко. Това не ми харесваше, но бях взел вече решение в главата си. Бил сложил чисто нов акумулатор и всичко е тип-топ по колата. Причините да докараш кола от чужбина която веднага има нужда от акумулатор са ясни, реших че е била застояла поради очевидната нужда от съединител. Платих за нея мисля че 5500лв.
Веднага я закарах на доверен сервиз където и се направиха ремонти за около 2300 лв. след което я закарах в дивия северозапад я връчих на майка ми. Преди да тръгна обратно за София реших да хвърля око отново на течностите. Оказва се антифриз липсва в разширителния съд. Проверявам контролите на вентилацията и установявам липса на отопление. Звъня в сервиза да питам какъв антифриз е предписан за автомобила и тръгвам да търся по околните села. На четвъртата бензиностанция намирам останал им 1 литър. Допълвам като през цялото време размишлявам къде ще е отишъл този антифриз. Силно ме гложди мисълта за гарнитура на главата. След още час работа на двигателя забелязвам че изтича от капачката на радиатора. Казвам на майка ми да потърси някой да и намери капачка и аз запрашвам обратно към София. След две седмици майка ми звъни че акумулатор няма. Дошли от един сервиз та взе ли нейния да го възстановяват, онзи чисто новият. Карала колата на два сервиза не могли да разберат защо става така. Нареждам и да разкача акумулатора когато я спира за повече от един ден и да кара така докато дойда.
След няколко месеца успявам най-после да отделя време и да отида в родния северозапад. С мултицет. За няма и 10 минути установявам проблема - някакъв измислен GPS модул с който дойде този автомобил. Изскубах всичко това и с чувство за добре свършена работа се прибрах в София.
След седмица майка ми звъни - воланът блокира влязох в насрещното и по чудо не катастрофирах. Колата ходила в два сервиза където и казали че има хардуерна грешка. Това с малко усилия и разследвания разбрах щото информацията от майка ми беше - на колата браузъра е счупен.
Докарах я от там до София на ход. Неприятно преживяване, не само без усилване на волана, но с допълнително съпротивление от червяка на електро усилването. На тръгване за София майка ми ми даде едно шише антифриз да съм доливал. Как така да доливам бе нали ти смениха капачката? Ами то си трябва да се долива литър на две-три седмици. Заоглеждах по-обстойно около двигателя и видях че новата водна помпа всъщност тече. Успокоих се, засега мога да сложа гарнитура на глава на заден план.
Обадих се на доверения ми сервиз за кормилното управление където ми казаха че се сменя цялата кормилна колона понеже hyundai не продават отделни компоненти на сглобката. Такава кормилна колона се намира за около 4000 лв. Не знаят какво да ме посъветват. Знаят един сервиз в който са карали веднъж кола с електро усилване на волана и я били оправили, но не знаят какво е последвало. Сервизът се казва жизет. Гугълнах го и намирам един доста професионален уеб сайт с впечатляващи снимки макар и малко счупен и тромав (сайтът). Погледнах в google street view и установявам че реалността няма нищо общо със снимките от сайта. Потърсих мнения за този сервиз и намерих хора ревящи кански от услугите му. Всъщност не намерих едно добро мнение от 2009-а насам. Останах с впечатление че там се работи на принципа проба-грешка. Реших все пак да звънна. Не ми се описва разговорът, изобщо не ме изслушваше майсторът, каквото и да опитвах да му кажа ме прекъсваше с "знам какво правя докарай колата". Представих си какъв диалог ще имам в случай че се върна с рекламация и се отказах от тоя сервиз.
Махнах корите под кормилната колона и видях че тя вече е сменена с такава от автоморга. Значи проблемът си е наличен съществува си по тия автомобили и може да си подменяш кормилни колони така до безкрайност. Реших да купя ползвана колона която да си я разглобя да си я разгледам отвътре и да я монтирам. Звънях на автоморгите от първите четири страници на резултатите в google. Никъде нямаха колоната. Започнах да търся частни обяви за hyundai на части. Намерих няколко, всички бяха с вече продадена кормилна колона. Дори единият ми каза че всъщност не мислел да продава колата на части ама някакъв му предложил цена само за кормилната колона която била половината от това което искал да продаде колата и решил да я разхвърля на части.
Силно ми нарасна тревогата че каквото се случило на едната що пък да не са случи и на другата кола. Викам си трябва да разбера какъв е тоя проблем.
Междувременно си поръчах от amazon една от онези любителски джаджи дето се връзват в ОБД2 куплунга за комуникация с контролерите и след няколко вдигания на кръвното около митниците се свързах с контролерите на автомобила. Установявам липса на сигнал от датчика за ъгъл на волана, който датчик е комбиниран и за регистриране натоварването на волана. Не успях да намеря номер на този датчик в интернет. Изглежда наистина hyundai не възнамерява да го продава отделно а само в комплект с кормилната колона.
След голямо ровене в интернет намирам някакви ентусиасти в Студентски град които се занимават с рециклиране на контролери на ABS. Звъннах и си обясних проблема. Момчето ме изслуша и въздъхна тежко. Ремонтирали три пъти такива кормилни колони на hyundai. Първия път я пратили за рециклиране в Чехия. За втория и третия път ходи ли до Чехия да прилагат сошъл Инженеринг на чехите че да разберат откъде взимат компонентите за ремонт, щото вътре като разглобиш номерата им били заличени. Човекът връзка им дал малко компоненти обаче самият той не знае откъде пристигат. Нашите ремонтирали още две коли и свършили компонентите, чипове както ги наричат. И сега не искат и да си помислят да се занимават повече с hyundai и неговите кормилни колони, но ми препоръчаха един човек който бил голем инатлия и можело да се заеме. Преди малко се чух за пореден път с него и той се нави да започне Одисея с хюндая но ми каза - не разчитай на срокове. Отивам утре в 9:00.
Преди края на тези събития реших че и моя hyundai трябва да мине през сервиз за пълно обследване. Наложиха му се ремонти за около 2100 лв. Като го взех се оказа педалът на сменения съединител не отива до долу. Като натиснеш педала му остават още 4-5 см преди да стигне дъното и опира някъде сякаш вилката подпира в нещо. Включваше трудно защото не е отделил напълно. Обадих се в сервиза да го коментираме и човекът ме покани да се върна да разгледат какъв е проблема. Време така и не намерих, дори пропуснах една уговорка за час щото се случиха нещата с колата на майка ми и се наложи спешно да ходя до провинцията.
А, още нещо. Прехвален сервиз на бакшишите с тия коли, колос. Аматьори, не помнят какво си им казал щото и не записват в поръчката, изключително бавни, затова пък евтини. Не съм плюл по сервизи, вие ме знаете от много години. Положението в което се намира българският автомобилист е много много тежко. By the way в оторизирания сервиз на hyundai ремонтът на кормилната ми колона възлиза на малко над 4000 евро. За толкова пари в САЩ сменяш автоматична 8 степенна скоростна кутия с 3 години гаранция без оглед на километрите.
Имам предчувствие че съвсем скоро ще се появят два хюндая i30 cw 2009 и 2010 на пазара в изправно техническо състояние но собственикът им просто не може да ги гледа повече. И двата с нови гуми kleber, лети джанти, сменено окачване (шарнири биалетки носачи амортисьори тампони на стабилизиращи щанги), всички спирачки с дисковете, водни помпи, съединители, ремъци, течности (масла антифризи спирачни течности) и не помня още какво. Ще погледна фактурите. Не ми се споменава колко са ми излезли до момента тези коли, зарад мен си, не искам да го знам.
Извинявам се за разхвърляното изписване, сещам се за почти още толкова което нямам нерви да опиша. Дори това вече го диктувам на телефона си щото треперя. И те така те, на балканите като балканците - audi BMW и mercedes. В краен случай ако те не е срам може toyota.
п.п.
Докато пишех това прозвънявах и обяви за коли на части, на 11-тата все още имат кормилна коллона!
Стискайте палци, Камене, от центъра на вселената идва
