Газови разстройства (или защо има криза за чипове)

За хората, пътищата и автомобилите

Газови разстройства (или защо има криза за чипове)

Мнениеот Dragonfly » Нед Сеп 18, 2022 7:21 pm

И тъй, както знаете, след 26 години каране само на дизел, сега се сдобих с бензинова кола, че и с газова уредба на туй отгоре.
Те това последното ми е "тъмна Индия", като изключим някаква съвсем недостатъчна и откъслечна информация. Едно от нещата, които забелязах, още когато я оглеждах, бе примигването на светодиодчетата на панелчето за индикация и превключване. Не му обърнах особено внимание, поради непознаване на детайлите, а и системата си обръщаше на газ, както се очаква от нея.
Като почнах да карам колата ежедневно, ми направи впечатление, че при студен двигател пали от раз, а при топъл - трябва да върти стартера по-дълго. И понеже компютърът управлява и него през реле, даже и да пусна ключа, продължава да върти, докато запали. Предполагам, че въртенето е защитено и по време.
И понеже идикацията на панела примигваше спорадично (все едно има лош контакт или прекъсващ кабел) и се успокояваше, ако го притисна с ръка, се залових с него.
След гъзурчене и заничане, открих как се сваля панела пред скоростния лост, защото е монтирано там, и го извадих. И даже го разглобих.
ChangeOver-BRC.jpg

Малка четирислойна платчица, отпред със SMD светодиодчета и тактилно бутонче, отзад с конектор и 16 краков чип.
Въпросният чип е маркиран за клиента, но по каквото разрових в нета, е MC9S08PA4 - 8 битов микроконтролер. На конектора с 5 пина има 4 жици - плюс 5в, минус и две жици, явно за комуникация с газовия компютър.
И всичко това за да:
- Покаже дали работи на бензин или газ
- Ръчно превключване с бутона в режим автомат или само на бензин
- Налично количество газ - 4 светодиода за по 1/4 обем, информацията за които идва от аналогов класически нивомер с поплавък.

Но
ако се повреди, не можеш да го оправиш. Даже да речем намеря този чип и го сменя, не разполагам с програмата му (фърмуера). А и трябва програматор за моторолски чип. (По принцип е моторолски, те там производителит постоянно се прекупуват, препродават, сливат и не е ясно кой ги прави в момента.)
Въпросното нещо го видях да се предлага за 42 евро в чужбина, а у нас е така
BRC-Switch.jpg


Повторих спойките на конектора, извадих едно по едно контактните пера на женското и леко ги посвих. Гаче ли се успокои индикацията.
Утре ще продължа с други чуденки по въпроса за газовите разстройства на колите. :biggrin: :drinks:
Газ до ламарината!
Аватар
Dragonfly
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 3779
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:26 pm
Местоположение: София

Re: Газови разстройства (или защо има криза за чипове)

Мнениеот longgo » Нед Сеп 18, 2022 8:47 pm

Май тая джаджа е просто четец на резервоара и активиране на газовия комп. Пробвал ли си на сериен порт какво ще прати?
Ако ти се занимава де.. Защото изглежда това май праща малки пакети с данни и толкова.
От нета излезе ей това:
LPG switch (round/5 pins) compatible with the
• Integrated connector
• Power Supply Voltage: 5 ± 0,1 VDC
• Supply Current: 10 mA max
• Output voltage (pressure): 0,5 ÷ 4,5 V
• Pressure reading: 0,05 ÷ 4,50 bar
• Max pressure: 9,5 bar
• Temperature reading: -40 ÷ 130 °C
• Plastic mount 405109 supplied
• Homologations: R67-01 - R110
• Integrated connector
• Pressure Range: 0 ÷ 2,5 bar
• Precision: 1,5 % F.S.
• Operating temperature: -40 °C ÷ 125 °C
• Output voltage: 0 ÷ 5 V
• SMD mono-stable changeover switch
• ø outside 26 mm
• Installation options: flush mount: ø23 mm hole, 3 mm thickness w/ adapter: ø13 mm hole, 9 mm thickness
• Integrated acoustic alarm buzzer
• 4 green leds for level gage display
• 1 bi-colour led (green/red) for gas/petrol
Май мери нивото по налягане, поне по което тук пише.
Иначе, газ като газ , бензин като бензин. Двойно ще се чеше по главата като нещо не е у ред.
Не каза, като е на газ то в течна фаза ли е или с изпарител? Май тоя тип БРЦ си е просто компютър ползващ данните на освовния и с корекция кара газови инжектори след изпарител.
От друга страна, лефче кефче, не е като 3лева и кусур при сиропа за трактори
Аватар
longgo
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1504
Регистриран на: Вто Авг 23, 2011 7:54 am
Местоположение: (RAU.FI),(GAB.BG)

Re: Газови разстройства (или защо има криза за чипове)

Мнениеот Dragonfly » Нед Сеп 18, 2022 9:27 pm

Системата е BRC SEQUENT (не съм сигурен кой модел, май 24). Даже намерих и инструкция за монтаж на английски, там има и общо описание как работи.
Не е на течна фаза, просто изпарителят е малък по размери. Следи бензиновия компютър и импулсите за бензиновите дюзи. Единствената активна функция на пултчето, както аз разбирам до тук, е да сигнализира за натискане на бутона, при отпускането му. Тогава се обажда и зумерчето, което е закачено към две отделни жици на снопа - задейства го газовия компютър явно. Но е ясно, че "разговаря" с индикаторния панел по някакъв сериен протокол. Но на теория би могло да влияе обратно, ако му прекъсва нещо и постоянно се ресетва - например фалшиво натискане на бутона в бърза последователност.
По-горе вече отбелязах, че макар и да пали винаги на бензин, в режим "ауто" на топъл двигател иска доста по-дълго въртене на стартер. Ако принудително го оставя на бензин, това го няма, пали веднага. Едно от моите възможни обяснения е, че има остатъчен газ, който "дави" мотора при впръскване и на бензин. Нямам време, то навън в момента стана и студено, за по-дълги заигравки. А и нямам твоята екипировка по оношение на подслушване на комуникации :). Не ми е трябвало до сега. Днес пробвах запалване в автоматичен режим с леко натиснат педал на газта и запали бързо. Което ме наведе на мисълта за давене.
В четвъртък сложихме нови свещи при Генчо.
Газовия компютър има датчик за температура и налягане на газа на рейката си. Още един датчик - MAP, доколкото разбрах да поддържа адекватно налягане на изхода на изпарителя. И може би още един за температурата на антифриза.
BRC имат представителство в България. Ще мина да видя що за хора са там.
Газ до ламарината!
Аватар
Dragonfly
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 3779
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:26 pm
Местоположение: София

Re: Газови разстройства (или защо има криза за чипове)

Мнениеот TheSaint » Пон Сеп 26, 2022 11:08 am

Добре дошъл в чудня свят на гЪзовите Утребди! :)

BRC SEQUENT e хубава уредба! Мисля, че е и адаптивна, т.е. хорува си с бензиновия компютър!

Това с непаленето от раз топола - най-вероятно може и да се оправи с настойки... От моя скромен за сега опит (32К км) - газовия компютър може да шашка бензиновия... (при мен студена, зимата, палеше от 4-5 път, бях решил, че е нормално това при французойките :biggrin: , ама се оказа, че е до настройка на газовото).

Един гевезлък да кажа (ако не си го открил вече) - ако останеш без бензин можеш да запалиш на газ, като от угасена кола, задържиш копчето на газовото и държейки го - завърташ да запалиш (поне при мен е така - Ланди газово).

Още нещо от опит - сложих сонда с нивомер, ма на торидална бутилка монтирана под лек наклон - файда няма... Няколко пъти я настройваха, ми не става, много бързо угасват 1-4 зелените диоди и съм на резерва 100 км градско и 150 км извън :megashock:

Иначе мисля, че с цените в момента ще се изкефиш доста на газовото... :driving:
Аватар
TheSaint
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1029
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 6:24 pm

Re: Газови разстройства (или защо има криза за чипове)

Мнениеот Dragonfly » Пон Сеп 26, 2022 7:10 pm

BRC България нещо не ги обичат май потребителите, от каквото подочух до тук.
По-дългото въртене на стартер не е голям проблем. Може би газовият компютър умишлено задържа пускането на бензиновите инжектори при топъл двигател, знае ли човек. Трябва още да натрупам наблюдения, но ако натисна леко педала на газта, май пали по-бързо.
С Фордо сме още на Вие :) Току открия някоя вградена опция. Като например оставено лостче на мигачите държи габарита от съответната страна светнат (като на VW колите). Автоматично гаси основните светлини, като извадя ключа, но оставя габарита да свети. Над 10 км/ч някъде започва да вика, че не съм си сложил колана, което на Ксантията го няма :) Но мога да го спра от волана, само остава да свети предупреждение.
Тук напоследък софийска община всяка вечер лигавят булевардите, колкото да станат хлъзгави на студеното. Снощи пробуксува при потегляне е засветкаха разни ламби на таблото. В менюто има Traction Control, което мога да изключа от там. На таблото има и втора ламба с лъзгаща се кола, вероятно ESP, но го няма в достъпното меню. Малко ми е некомфортно, като не съм карал с такива гъдели.
Газ до ламарината!
Аватар
Dragonfly
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 3779
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:26 pm
Местоположение: София

Re: Газови разстройства (или защо има криза за чипове)

Мнениеот Пачо » Вто Сеп 27, 2022 1:00 am

Аз така едва не си счупих носа с тия екстри. Карам ама съм се разсеял и забелязвам в последния момент че светофар на прилично разстояние от мен светва червено. Слагам рязко крак на спирачката но усилието е много слабо целта ми е да усетя спирачни ефект и тогава да модулирам с педала. Да, ама компютъра решил че след като толкова рязко съм сложил крак на педала то следва да съм в панически спирачен режим и наби максимално спирачки. Въобще не разбрах какво става, бях с лице върху емблемата на волана. Оказах се спрял на 50 метра преди светофара, чаша кафе и телефон в педалите. Кафето го държах в ръка ама телефона как отиде там не разбрах.
Аватар
Пачо
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 4210
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 9:37 pm

Re: Газови разстройства (или защо има криза за чипове)

Мнениеот longgo » Сря Сеп 28, 2022 1:00 pm

Вероятно тракшъна и да го спреш, при по-продължително пребоксуване или опит за ускорение пак ще те отреже.
Удобно е, ако например искаш да тестваш лагер на предна главина. Вдигаш колело, гасиш от опциите и газ.. Иначе.. нанайсе феродо.
Втората ти лампа е за esp. Така е. Зимата ще установиш, че не е лоша опция. Иначе, вероятно и твоята има ако с над 60-70 набиеш яко спирачки и се получи агресивно спиране ще пусне аварийните сама. Или поне доста от колите след 2000-та го имат.
И занулявай на маслото добре брояча, че после може да ти излезе : engine failure, critical engine failure, engine danger или нещо в тоя смисъл и ще ти угаси колата за твое добро :biggrin:
Няма да се учудя, в менюто да имаш и при над 15км/ч да ти заключва сама вратите..

Кабела взе ли/поръча ли? Чрез него вероятно може да спреш (ако няма тази опция в бордкомпютъра) да не пуска чистачката за заден ход с включване на задна. Че иначе зимата ще имаш премеждия
Аватар
longgo
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1504
Регистриран на: Вто Авг 23, 2011 7:54 am
Местоположение: (RAU.FI),(GAB.BG)

Re: Газови разстройства (или защо има криза за чипове)

Мнениеот Dragonfly » Сря Сеп 28, 2022 2:49 pm

Пачо написа:Аз така едва не си счупих носа с тия екстри.

Докато оглеждах коли по Горубляне и в интернет, много от тях имаха опция 'brake assistant'. Сега си обяснявам какво е.
Моята няма. Вчера един приятел, който си купи ФВ Кади 2018 г. описа същия процес, когато чукнал по-рязко спирачката и спрял на 20 м от светофара с глава, забита във волана.

longgo написа:Вероятно тракшъна и да го спреш, при по-продължително пребоксуване или опит за ускорение пак ще те отреже.
Удобно е, ако например искаш да тестваш лагер на предна главина. Вдигаш колело, гасиш от опциите и газ.. Иначе.. нанайсе феродо.
Втората ти лампа е за esp. Така е. Зимата ще установиш, че не е лоша опция. Иначе, вероятно и твоята има ако с над 60-70 набиеш яко спирачки и се получи агресивно спиране ще пусне аварийните сама. Или поне доста от колите след 2000-та го имат.
И занулявай на маслото добре брояча, че после може да ти излезе : engine failure, critical engine failure, engine danger или нещо в тоя смисъл и ще ти угаси колата за твое добро :biggrin:
Няма да се учудя, в менюто да имаш и при над 15км/ч да ти заключва сама вратите..

Кабела взе ли/поръча ли? Чрез него вероятно може да спреш (ако няма тази опция в бордкомпютъра) да не пуска чистачката за заден ход с включване на задна. Че иначе зимата ще имаш премеждия

Установих, че и да го спра тракшъна, по някое време и по някоя причина, се активира сам. По принцип би трябвало да е полезна опция да не позволява пробуксуване. Но снощи примерно съвсем умишлено потеглих с ряз и гумите си просвириха.
Кабел не съм си взел още. Но днес минах покрай приятел с "Лонч" и пак го разглеждах. Интересно, че като отивам към приятеля, правя обратен завой, нещо оборотите пропадат към гаснене (работи на газ в този момент) и ми светва чека. Грешката отново беше 'Too rich' за горивната смес. Long Fuel trim ми показваше -60. На газ оборотите пропадат чувствително при връщане към празен ход, ако само леко съм потеглил в трафика и почти веднага натискам съединителя, за да се преместя с няколко метра. Понякога, приучен от дизела, установявам, че натискам съединител доста късно.
Изтрих му адаптационните стойности и като запалих, действително пошава с оборотите, докато отново адаптира.
Има доста да разучавам кое и как работи. Доколкото съм се светнал до тук, газовата БРЦ Секуент работи, като се ръководи от бензиновия компютър и преизчислява неговите параметри спрямо газовото гориво. Ама дали е точно така, кой да ми каже.
Двигателят има и променливо газоразпределение. Отначало помислих механизмите за датчици на разпределителните валове, но после видях, че датчиците са на другия край. Самият механизъм е явно електромоторче с винт на оста, който бута напред-назад някакъв маслен шибър.
Колата е доста орязана откъм екстри, за разлика от същия такъв, който гледах преди покупката. Но онзи беше на повече километри и вече каран в София. (то за километрите е относително, с лонча видях настройка на километража, но пишеше, че става само при смяна на таблото и не може да се въведе стойност, по-малка от текущата)
Общата проверка на модулите показа, че липсват доста, които биха могли да бъдат инсталирани. Дори и парктроника не е фабричен и вчера видях как накой го е захранил директно от бушонче на вътрешния блок предпазители.
Взел съм нови филтри за газовата. За съжаление моите приятели нямат познат читав газаджия с възможност да чете газовия компютър. За него пише, че е ОБД съвместим.
На бензин не съм забелязал да има такива пропадания на оборотите при връщане на празен ход.
Газ до ламарината!
Аватар
Dragonfly
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 3779
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:26 pm
Местоположение: София


Назад към Обща дискусия

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron
placeholder