Моята слабост и страст

Електроника, навигация, Hi-Fi, екстри

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот Dragonfly » Съб Яну 04, 2020 11:47 am

Правил си си кеф, както виждам :) Получило се е. По същия начин може да правиш, орнаменти и дори изображения. Казваха му "интарзия" у нас. Различни цветове фурнир, поне два, и генерирано черно-бяло изображение с фотошоп или подобна програма, с помощта на вградените филтри. Ако се вкопае достатъчно, че да легнат на едно ниво с основата, залепят се и после се изшлайфат и лакират, се получават красиви неща. Единствено при подготовката радиусите на закръгление на вътрешните ъгли не трябва да са по-малки от радиуса на инструмента.
ЧНГ!
Газ до ламарината!
Аватар
Dragonfly
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 3692
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:26 pm
Местоположение: София

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот Dragonfly » Съб Яну 04, 2020 11:53 am

Аз пък съм започнал ново шаси на рутера. Което, не бих се учудил, ако прерасне в нов рутер въобще :biggrin:
Прикачени файлове
DSC_0133.JPG
Газ до ламарината!
Аватар
Dragonfly
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 3692
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:26 pm
Местоположение: София

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот prius06 » Съб Яну 04, 2020 4:26 pm

Много добре изглежда. Колко е голямо това чудо?
Аватар
prius06
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1977
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:35 pm
Местоположение: САЩ - Чикаго

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот Dragonfly » Съб Яну 04, 2020 5:05 pm

Дължината е 880 мм с разчет на 600 мм работен ход по нея. Работната ширина ще е 350, но може да стане 400 мм, ако променя и портала. Засега смятам да го прехвърля само, защото основата на текущия рутер е доста слаба и резонира като китара :) Когато го правих, гледах да е максимално евтино и с материали, с които разполагах. Нямах ясна идея какво ще правя с него след това. Минаха доста ъпгрейди, окачената маса нарастна значително, а шасито вижда зор с нейното ускоряване и спиране. Досега всичко се задвижваше с трапецовидни винтове, тук ще ползвам СВД, да видя на живо как се представя.
Газ до ламарината!
Аватар
Dragonfly
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 3692
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:26 pm
Местоположение: София

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот longgo » Нед Яну 05, 2020 2:31 pm

Ехааа... Браво бе! Много добре изглежда. Съчмяната двойка е най-доброто защото имаш ниско ниво на съпротивление в нея. Само, че не всички имат място за коригиране на луфта в нея.
След това ще трябват и подходящи мотори.. Ако искаш това нещо да има динамика.. :drinks:
Аватар
longgo
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1369
Регистриран на: Вто Авг 23, 2011 7:54 am
Местоположение: (RAU.FI),(GAB.BG)

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот prius06 » Нед Фев 02, 2020 5:55 pm

Замислил съм ново CNC. Целта ми е да го направя използваемо за по-големи обекти. В началото си мислех да го направа по-голямо, но напоследък мисля в друга посока.

Една картинка за онагледяване:
CNC.JPG


Идеята е следната:
Дизайнът е стандартен ... почти
Основата е правоъгулна рамка (в зелено на картинката)
Върху основата се плъзга греда, която носи шпиндъл.

До тук добре, новото в дизайна е, че искам да нямам работна повърхност. Искам шпиндъла да се спуска под нивото на рамката и да реже, каквото е отдолу... Защо, ами защото с такава машина мога да режа детайли с произволни размери, например врата метър на два.

Сега стигаме и до проблема, който се опитвам да разреша...
При традиционнен дизайн с работна повърхност винтът, който движи гредата/портала напред-назад е под работната повърхност. При този дизайн работна повърхност няма, което означава, че винтът трябва да е или отгоре или отстрани. Отгоре поне засега ми се струва неразумно, а отстрани вероятно ще ми е трудно да продолея странично усукване.
На този етап съм намислил да използвам два паралелни винта от двете страни. Въпросът е как да ги синхронизирам...
1) Назъбен ремък (не съм сигурен какъв точно)
2) Нещо като кардан (вероятно ще има backlash)
3) Два паралелни двигателя - това като че е най-просто от механична гледна точка, но не съм сигурен дали мога да подавам паралелно сигнал на два контролера от ардуиното...

Коментари, алтернативни идеи, какво то се сетите?
Аватар
prius06
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1977
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:35 pm
Местоположение: САЩ - Чикаго

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот longgo » Пон Фев 03, 2020 11:31 am

относно дизайна
https://openbuildspartstore.com/lead-cn ... 40-x-40-1/
Eто ти един пример.. Но разбира се, може да се реализира и с L-профил, C-beam профил или 40*60 или.. както ти се иска. Въпрос на това колко голямо ще се натоварването (шпиндела) тогава ще си рпецениш колко солидни ще са ти страните. Има разбира се и съчмени блокчета и направляващи като тези:
https://www.amazon.com/Ochoos-Precision ... B07MH2CXSF
Истинските машини, не нашите хоби играчки са точно с такива. Имат изключителна устойчивост на усукване, натиск и т.н...

относно задвижването
- назъбен гребен : "истинските" (отново) големи машини с дълъг ход по дадена ос ползват назъбен гребен. Така, всеки гребен е от няколо части и може да се центрова, замени частично или каквото си решиш. Няма по-здраво решение от това. Не сън гледал, но вероятно ще има походящ размер и за такива по-малки решения.
- назъбен ремък : това е също идея и може да се изпълни много лесно. Ако се ползва идеята с направляващи с ролки като това:
https://openbuildspartstore.com/openbui ... 0-40-x-20/
или с други думи като това:
Изображение
Така ремъка е оптегнат и къде по-лесно и сигурно за работа отколкото ако движиш ремъка като лента (по примера на 3д принтер / лазер)

Обезателно по дългата ос ще ти трябват два мотора. Или ако искаш да ползваш един, то ще ти трябват две ролки закачени на двигателя и те да въртят чрез назъбени ремъци два винта в двете страни.
Въпроса е, че ако винтовете ще са по-дълги ще имаш вибрации при по-големи скорости. Или за да нямат то винтовете ще трябва да са по-дебели като 16х...нещо си винтово съчмяна двойка. :biggrin:
Така, че според мен - ремък/гребен за дългата е най-удачния избор.
https://www.ebay.com/itm/283442160012

Управленеи на моторите: микроконтролер като ардуино вероятно малко трудно може да захрани два контролера от един пин за стъпки и посока но може ид а съм в грешка.
Все пак ето ти преложение което ще работи на 100% : поставят се опторни на всеки пин. STEP / ENABLE / DIRECTION. Tе се управляват през нужните пинове на ардуиното.
Към управляваната им част се подават 5 волта, и понеже те могат да поемат над 50-100мА натоварване, спокойно ще си движиш по няколко драйвера на пин ако има нужда.
Относно самите драйвери : двата мотора ако ще управляват ремъци или назъбен гребен ще трябва да се въртят в различни посоки за да може шейната да се задвижи (логично предполагам).
За това, ако позлваш драйвр на който може да се включи инверсен режим (като тези на ГЕКО) тоест когато имаш на пина за посока +, той да го интерпретира - и обратно..
Ако нямаш, то просто се поставя един NPN транзистор и се прави логика с него за да обърне сигнала. При положителен на входа имаш отрицателен на изхода и обратно..

Олях се малко в писане.. :biggrin:
Последна промяна longgo на Пон Фев 03, 2020 12:22 pm, променена общо 1 път
Аватар
longgo
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1369
Регистриран на: Вто Авг 23, 2011 7:54 am
Местоположение: (RAU.FI),(GAB.BG)

ЦНЦ-нова версйка..

Мнениеот longgo » Пон Фев 03, 2020 11:41 am

Аз пък промених за пореден път дизайна на моята играчка с това:
new_cnc_3.jpg
new_cnc_4.jpg
new_cnc_5.jpg
new_cnc_6.jpg
new_cnc_7.jpg


Горе долу като движении и хлабини е приемливо, пъпреки че изглежда като пълен сбирщайн (което си е така де...)
Но повече ме загриза идеята за управлението. След като купих за 20$ една платка която имаше грешки по нея и по една или друга причина взе да се ебава.. реших да си направя моя..
И резултата бе, че и аз допуснах грешка относно управлението на шпиндела. Тоест на мофсета на шпиндела когато той е управляващ. Но за щастие бе поправима. :pleasnatry:
И ето ми дизайна на платката:

new_cnc_0.jpg


И вече в сглобен вид:

new_cnc_1.jpg


Имам оставено място за дублираща ос ако се наложи която може да се включи чрез джъмпери.
И за спорта, или по-точно заради една друга идея реших да перна още една кояо е само за драйверчета..
new_cnc_2.jpg


И една друга платчица която е 4 осна за мач3 но през USB
new_cnc_8.jpg

Проблема е тук в управлението на шпиндел и в това как оптроните работят с входно изходните тоци защото мен ми трябваше да е върху 5 волта та и нея я преправих "малко" :rofl:
Аватар
longgo
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1369
Регистриран на: Вто Авг 23, 2011 7:54 am
Местоположение: (RAU.FI),(GAB.BG)

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот prius06 » Пон Фев 03, 2020 6:25 pm

Благодаря за отговора. Първото нещо, което мисля да опитам е да включа два контролера на една ос, това ако работи ще ми спести доста рзправии (надявам се). Ако не работи, вероятно ще ползвам назъбен ремък свързващ две оси...
Аватар
prius06
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1977
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:35 pm
Местоположение: САЩ - Чикаго

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот longgo » Пон Фев 03, 2020 11:52 pm

Пример едно:

shema1.jpg


Така може да свържеш STEP и DIR пиновете на ардуиното към два контролера за да управляваш с два мотора Y оста
И по същия начин може да добавиш ENABLE пина към всички контролери (за всичките оси) , така или иначе е на 8ми пин на ардуиното.
Всъщност нали за GRBL фирмуера говорим.. ?
Положителен сигнал от ардуиното, положителен към драйвер едно и две на схемата.. (active HIGH)
Спираш сигнала , и драйвера отива вързан към маса (active LOW)

shema2.jpg

Tази схема се отнася само за DIR пина на ос Y. Нали ще ти трябват два мотора в различни посоки да се въртят. Тук когато имаш логическа единица (active HIGH) на ардуино пина, то драйвер едно е също единица(active HIGH) , драйвер две е нула (active LOW). и обратно.
Спираш сигнала от ардуино пина, тогава драйвер едно става нула (active LOW), a драйвер 2 става единица (active HIGH)..
Toва може да го пробваш ако искаш с 5 волта захранване към тестова дъска и волтметър закачен към изходните - драйвер едно и две..

А относно задвижването на два ремъка с един мотор - може да използваш такъв вариант като на тези:
https://www.aliexpress.com/item/32583044255.html
Един мотор, по-дълга ос на която са две зъбни колелета които движат ремъците и ползваш ролките на направляващите за оптегачи..
Вала може да е максимално близо под "гредата" на "Х"-остта.Така или иначе, шпиндела и върха на инструмента винаги ще са доста по-надолу от нея и няма да ти е проблем височината която ще "обкрачва"
Аватар
longgo
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1369
Регистриран на: Вто Авг 23, 2011 7:54 am
Местоположение: (RAU.FI),(GAB.BG)

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот prius06 » Сря Фев 05, 2020 12:38 am

longgo написа:...Така може да свържеш STEP и DIR пиновете на ардуиното към два контролера за да управляваш с два мотора Y оста...

В една посока ще се въртят. Всъщност посоката може да се инвертира и през драйвера (като се разменят жиците А+/- с В+/-). Като в това видео...
https://www.youtube.com/watch?v=cLhvnmZK_mQ

Смяташ ли, че трябва ли да ползвам усилватели (както си описал)? По ардуино форумите напр. тук) твърдят, че няма проблем да се закачат дори 4 драйвера на същите пинове без подобни гимнастики. В същата тема малко по-надолъ твърдят, че трансисторни усилватели може да са необходими ако закачаш повече от 10, а в друга тема четох, че максималната консумация не всеки пин трябва да е не повече от 30mA...
Аватар
prius06
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1977
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:35 pm
Местоположение: САЩ - Чикаго

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот longgo » Сря Фев 05, 2020 11:25 am

зависи какъв ще ти е драйвера и какви моторите. Не може да очакваш драйвер с таван 4А да ти подкара два мотора с рейтинг 2.5А на намотка примерно..
А самите драйвери не са скъпи за да ти е особен проблем да си вземеш два (по един за всеки мотор) и да си тръгне работата както трябва. Пак казвам, почти съм сигурен че на такива като този от видеото което си пуснал имаше и с ключе или начин да обърнеш посоката.. Ако няма, то пак фокуса с транзистора да обърне логиката ще работи.
Отделно, има вероятност единия мотор да създава смущения на другия и т.н.

Абсолютния максимум на пин е около 40мА или 200мА за всичките ако едновременно са включени. Така че около 20мА е разумната граница според мен..
Все пак ако искаш закачи, и пробвай, но според мен си вземи Ардуино Uno с Atmel 328P-u то от тези с продълговатия чип на цокъл, че и да го думнеш да си смениш само чипа без да купуваш друго. Реално, и на нано платките с TQ32 (квадратните версии) може да го смениш но там е разпояване с пистолет за топъл въздух и т.н.. Така или иначе от китайците и за по 5$ може да вземеш готов цял модул така че пак имаш сметка..
В общи линии що да не може да закачиш на един пин два и повече сигнала за стъпки и посока. Идеята което ти предложих бе да изолираш от части контролера и да си улесниш работата но ти си решаваш.
Давай снимки да видим как върви :drinks:
Аватар
longgo
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1369
Регистриран на: Вто Авг 23, 2011 7:54 am
Местоположение: (RAU.FI),(GAB.BG)

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот Dragonfly » Сря Фев 05, 2020 2:20 pm

Практически всички фабрични драйвери за стъпкови мотори, реализирани като самостоятелни устройства в отделна кутия, имат галванично развързани входове през оптрони. Дават възможност да се свържат или с общ плюс, или с общ минус, а при нужда и всеки вход според необходимостта. За онези малки платчици не знам как стоят нещата. При всички положения Ардуиното е хубаво да е галванично разделено и откъм входовете с подходящ шийлд. Изходите принципно нямат никакъв проблем да управляват светодиода на един оптрон, но за повече от един аз бих предпочел един буфер с отворен колектор, като се използва маломощен дарлингтон от типа на BC373. С такъв ключ на изхода може да се управлява и маломощно реле. Като за старт/стоп на шпиндела например.
Два драйвера могат да се управляват синхронно от един изход, но два мотора с един драйвер, категорично не. Всеки трябва да си има собствен драйвер. В Мах3 например може да се спрегнат две оси, като мастър и слейв и да работят синхронно, с GRBL не може.
Газ до ламарината!
Аватар
Dragonfly
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 3692
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:26 pm
Местоположение: София

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот Dragonfly » Сря Фев 05, 2020 2:33 pm

longgo написа:относно дизайна
https://i.pinimg.com/originals/f9/c7/6e ... cf8b88.jpg

Има и вариант с използване на двойно по-дълга ремъчна лента. Половината лежи върху равна повърхност със зъбите нагоре по цялата дължина. В участъка под ролките, които формират U-коляното на ремъка горните зъби се зацепват в долните и по такъв начин осигуряват още по-голяма линейна стабилност. Даже може да се използва още една двойка ролки и зацепването да става в участъка между тях. Виждал съм го реализирано. Като алтернатива на зъбна рейка. Но предимно на рутери за дърводелска работа, където няколко десети грешка не са критични.
За големи по дължина ходове рейковото задвиждане е предпочитано, защото винтовете провисват, когато гайката е близо до някой край и започват да замятат при по-големи обороти. Но пък конструкцията на зацепването на пиньона изисква той да зацепва под пружинен натиск и в случай на блокаж преодолява пружината и се отцепва от рейката. Моторите обикновено се монтират по-високо на конзола, обединяваща и вала на пиньона, като предават въртящ момен с къс назъбен ремък.
Газ до ламарината!
Аватар
Dragonfly
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 3692
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:26 pm
Местоположение: София

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот prius06 » Сря Фев 05, 2020 5:15 pm

longgo написа:зависи какъв ще ти е драйвера и какви моторите. Не може да очакваш драйвер с таван 4А да ти подкара два мотора с рейтинг 2.5А на намотка примерно..
Аз нямам намерение да закачам повече от един двигател на драйвер, видеото го пуснах само като илюстрация на идеята за обръщане на посоката. На този етап ми се върти в главата нещо такова:
1) Електроника:
Ардуино Мега-2560
4 драйвера TB6600 - два на голямата ос вързани на едни и същи пинове на ардуиното, и по един на другите две оси
4 стъпкови двигателя NEMA23
2) Механика:
Рамката ще е основно от алуминиеви профили 80/20 Inc
Двете дълги оси ще се плъзгат по релси от тия плоските, които беше цитирал оня ден. задвижването ше е с ремъци, защото се опростява конструкцията (особено на остта с двата двигателя)
Третата ос вероятно ще е я купя готова, защото искам да е компактна.
3) Шпиндъл - най-вероятно стандартен рутер 1.25 кс

В началото възнамерявах да ползвам lead screw задвижване по всички оси, но си дадох сметка, че двойката двигатели може и да не работят в перфектен синхрон, но най-лошото е, че ако единият свигател откаже (например откачен кабел), умирам прав. Та ако ще ползвам ремъци за механична синхронизация на двата двигателя, по-просто ми се видя да използвам ремъци за задвижване.

Засега съм все още в режим на събиране на информация о проектиране, като започна конструкцията, ще пускам снимки...
Аватар
prius06
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1977
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:35 pm
Местоположение: САЩ - Чикаго

ПредишнаСледваща

Назад към Автомобилна електроника

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron
placeholder