Моята слабост и страст

Електроника, навигация, Hi-Fi, екстри

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот longgo » Вто Сеп 11, 2018 8:01 pm

prius06 написа:Как би трябвало да се изчислява максималната скорост по всяка от осите. Имам предвид следните сетинги на GRBL:...
............
Накои джигити препоръчват да се тества/ускорява, докато двигателя започне да се държи "странно" и да се ползва 90% от тази стойност, но това ми се струва рисковано, защото може да се стигне до прегряване.


Да знаеш.. по ос Z.. поне 15000мм/мин.. :biggrin: Извинявай, не се стърпях ама за какви "скорости" си говорите на машина която хода от край до край е.. към половин метър.. в добрия случай. !?
Преди мен Драгона го е казал. Но ще се опитам да изръся моите 5ст както има един лаф..

Първо: колко са ти бързи винтовете? Под "бързи" имам предвид колко мм линейно подаване прави за оборот. Ако е едва 1мм (съмянвам се) нямаш шанс за изтребител.
Второ: ако едни настройки работят за едни мотори и драйвери то въобще не значи че ще работят за други.

Сега по проблема ти:
Принципно мотор с "нисък рейтинг", да се чете ниско съпротивление на намотките и базово напрежение към него 3.7-5Волта може да го стрелнеш на 24-28 волта. Коригираш драйвера да подава до 0.5-0.6А на намотка. Тогава може да постигнеш и над 800те оборота в минута. Правил съм това с вантай мотори от 3.17 волта на 32 и постигнал към 1200-1500мин-1. Обаче, получаваш два недостатъка:
- загуба на тяга
- прескачане на стъпка. Къде понякога, къде по-често
И двете, не са особено приятни. "истинските" машини въобще не ползват стъпкови мотори и за това си има причина, но да се върна към основното. Моторите които ще ползваш 99,9% съм уверен са биполярни стъпкови. Това ще рече, че имаш ротор на който са "набраздени" магнитни зъби. Имаш два реда намотки под определен ъгъл които си "подават" зъб по зъб. "Драйвера" определя какви стъпки да извърши за да премести. Тоест 1:1, 1/4 , 1/8 , 1/1, 1/32.. За да направи едно преместване мотора( една стъпка) първо се подава импулс да се задържи позицията от едната намотка. След като започне постепенно "захранване" на втората, се намаля напрежението на първата и така се "подава" от "ръка в ръка". Да, но ако е рязко (1:1) то ще има достатъчна тяга мотора, но и тресене. За да се избегне, се прави разбиването на хода на повече стъпки. (има в нета нагледни схеми каква е разликата при намагнитването на намотката).
Да вземем 1:4. Това според мен е удачно подбрана комбинация за машинка като твоята. Тогава ще имаш по-плавна крива на движение на мотора, гладък ход, но съответно това "подаване" от "ръка в ръка" става 4 пъти по-бавно.Колкото по-бързо опитваш да въртиш, толкова времето за да "'стане" физически всичко не стига. А и около два пъти губиш и тягата на мотора. Отново може да увеличиш напрежението двойно за да подържаш скорост но продължаваш да губиш тяга. Представи си го така: напрежението ще ти определи колко бързо ще се завърти мотора а тока с каква сила. Също така стъпкови мотори които имат повечко въртящ момент или още по добре "задържащ" (holding torque) имат по-високо съпротивление на намотките и по-тежки части. Тоест забравяш за високите обороти. Иначе започват тресенето, "пеенето на мотора" и така нареченото "stalking" или претрисане дори блокиране на мотора. С увеличаване напрежението пък се вдига и тока(все пак съпротивлението на мотора е константа) и тогава разкатаваш мамата на драйвера.
Колкото по-голям и тежък е стъпковия мотор толкова по-плавно трябва да се развъртането и спирането му. Тоест трябва "физически време" да се индуктира (насити) правилно едната намотка преди да се стартира другата. Ако свалиш това време драстично, тоест изчакването се намали, просто ще почне да задържа и трепти мотора което пък хептен не ти трябва.
Греещите мотори: това колкото и да ограничаваш тока от драйвера няма как да избегнеш ако при дадено движение по друга ос, текущата седи "блокирана" или в режим на задържане. Тоест, имаш вариант да намалиш тока от потенциометъра на драйвера, или да укажеш на контролера след изпълненото движение да "октлючва" драйвера и така мотора остава без захранване. Не грее но и не задържа нищо. Както Драгона спомена, има и по-умни драйвери които управляват по-правилно задържащият момент и така не грее толкова мотра. Но ме съмнява да са по лев два. Като например на Геко.. А твоята машинка(нищо лично) едва ли заслужава такава инвестиция.

Сега, след като изписах тон плява, половината едва ли вярна ето и това което мен ме интересува:
- колко са максималните обороти на шпиндела на това нещо?
- колко ти е хода по всяка ос от край до край?
- винтовете са със стъпка?
- мотора има следните данни(само за пример) : 3ома на намотка, 12V рейтинг , 1.8° на стъпка, задържащ момент еди си колко (или пък снимай етикета на мотора ако има там данните)
- драйверите на моторите са? Алегро чип или други?
Аватар
longgo
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1248
Регистриран на: Вто Авг 23, 2011 7:54 am
Местоположение: (RAU.FI),(GAB.BG)

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот prius06 » Вто Сеп 11, 2018 9:13 pm

longgo написа:...Сега, след като изписах тон плява, половината едва ли вярна ето и това което мен ме интересува:
- колко са максималните обороти на шпиндела на това нещо?
- колко ти е хода по всяка ос от край до край?
- винтовете са със стъпка?
- мотора има следните данни(само за пример) : 3ома на намотка, 12V рейтинг , 1.8° на стъпка, задържащ момент еди си колко (или пък снимай етикета на мотора ако има там данните)
- драйверите на моторите са? Алегро чип или други?

Колко са максималните обороти на шпиндела? 12000
Колко ти е хода по всяка ос от край до край? Води се 60см х 40см но реалният ход е около 37 х 27 по Верикалната ос полезният ход е към 5см
Винтовете са със стъпка? 4мм/оборот

Новите мотори и драйвери, които мисля да използвам в бъдеще са
Двигатели Nema 23:
https://www.amazon.com/gp/product/B00QG1ZF48/
* Manufacturer Part Number: 23HS22-2804S
* Motor Type: Bipolar Stepper
* Step Angle: 1.8 deg.
* Holding Torque: 1.26Nm(178.5oz.in)
* Rated Current/phase: 2.8A
* Phase Resistance: 0.9ohms
* Inductance: 2.5mH+/-20%(1KHz)

Дайвери са TB6600 до 4А при 9 до 40V
https://www.amazon.com/gp/product/B01MYMK1G9

Захранване ми е 24V до 10A
https://www.amazon.com/gp/product/B01B1PRE5Q
Аватар
prius06
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1892
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:35 pm
Местоположение: САЩ - Чикаго

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот prius06 » Сря Сеп 12, 2018 12:27 am

prius06 написа:
Dragonfly написа:Повечето фабрични драйвери ...
Тук си пробвах GRBL (на празен ход) при 1/8 стъпка с 2000 мм/мин и еднополярно свързан мотор и правен от мен драйвер. Вървеше си много гладко.

Благодаря, ще си поиграя с настройките и ще видим докъде мога да вдигна скоростта...


Свързах новите контролери и двигатели и направих няколко експеримента. Най-високите стойности, до които стигнах, бяха 2000 mm/min при ускорение 100 mm/sec^2. Нямаше проблем, но след като приключих с експериментите, както двигателя, така и драйвера се бяха позатоплили. По мои сметки 2000 mm/min (при 4мм/оборот) са 500 об/мин. В крайна сметка намалих стойностите на 1200 mm/min (300 об/мин) при ускорение 80 mm/sec^2 което според мен е адекватно ... все пак е над двойно по-бързо от стойностите, които ползвах досега... По-късно може да ги ускоря малко...
Аватар
prius06
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1892
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:35 pm
Местоположение: САЩ - Чикаго

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот longgo » Сря Сеп 12, 2018 8:10 pm

Да, при 4мм винт ще имаш 500об-мин при 2000мм/мин движение, което за моторите които имаш не са много. Дори ще могат да стигнат 700-800-900 оборота.

за моторите намирам:
23HS22-2804S
- Rated Current/phase: 2.8A
- Phase Resistance: 0.9ohms
- Voltage: 2.5V

Щом щатния волташ и съпротивлението са ниски, то може да вдигнеш напрежението на 12-15-18 волта, да ограничиш тока на 1,5А от настройката на драйвера и да опиташ как ще се върти. Дори и при 2500-3000мм/мин би трябвало да са стабилни. Може да ограничиш малко повече по ос Z защото там така или иначе имаш къс ход.
Все пак, ако смъкнеш на 5-8Волта и 1А тогава би трябвало и мотора и контролера да са доста хладни. Ако е вярно че има "умен" контрол вграден в драйвера, то би трябвало да има цикличен сигнал към "ENABLE" пина и да държи в "паузите" по-хладни и двете части.
Като настройка за стъпка 1/4 мисля че ще ти заспи. Или 800 стъпки да са ти един оборот на мотора.

Защо попитах за шпиндела - защото малките инструменти за да имат прилична скорост на рязане ще искат обороти. Преди дискутирахме формулите. Или ако ползваш 2мм да кажем сферична фреза за финосване на профил в дърво с 0,02мм подаване на зъб тогава смяташ към максималните 12 000 оборота : 12000мин-1 * 2мм * 0,00314 > или скорост на рязане ~Vc=76. Приемлива. В дърво дори и Vc160 би трябвало да върви. След това - 12000*0,04 => F480. Какво искам да кажа(напиша). В общи линии с толкова обороти ще имаш в дърво работно подаване F300-900.
В пластмаса, в зависимост инструмента до 1000-1500 макс 1800. Та като цяло ако оставиш ограничение на 1600-2000мм/мин ще имаш достатъчно бърза играчка.

За идеята може да опиташ и "тавана" на това какво може :biggrin:
Аватар
longgo
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1248
Регистриран на: Вто Авг 23, 2011 7:54 am
Местоположение: (RAU.FI),(GAB.BG)

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот prius06 » Сря Сеп 12, 2018 10:40 pm

longgo написа:Да, при 4мм винт ще имаш 500об-мин при 2000мм/мин движение, което за моторите които имаш не са много. Дори ще могат да стигнат 700-800-900 оборота.

за моторите намирам:
23HS22-2804S
- Rated Current/phase: 2.8A
- Phase Resistance: 0.9ohms
- Voltage: 2.5V

Щом щатния волташ и съпротивлението са ниски, то може да вдигнеш напрежението на 12-15-18 волта, да ограничиш тока на 1,5А от настройката на драйвера и да опиташ как ще се върти. Дори и при 2500-3000мм/мин би трябвало да са стабилни. Може да ограничиш малко повече по ос Z защото там така или иначе имаш къс ход.
Все пак, ако смъкнеш на 5-8Волта и 1А тогава би трябвало и мотора и контролера да са доста хладни...

Ампеража няма проблем да го огранича, но захранването, което ползвам в момента, е с твърд волтаж (24V). Та по този повод да задам един тъп въпрос: Каква е връзката между волтажа, който подавам на контролера и този който контролера подава на двигателя?
Аватар
prius06
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1892
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:35 pm
Местоположение: САЩ - Чикаго

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот Dragonfly » Чет Сеп 13, 2018 10:36 am

В случая по-важен е токът, но той е свързан с волтажа. В смисъл, че при по-високо напрежение времето за нарастване на тока през намотката намалява, а това е важно за бързото насищане и създаване на магнитно поле. Номиналните данни на мотора означават какво напрежение трябва да се подаде за да не се надвиши максималният ток. Затова драйверите имат динамично ограничаване на тока, така наречен "chopper", който е разновидност на широчинно-импулсна модулация - всеки път, когато токът достигне максималната зададена стойност, схемата изключва захранването и го включва отново, когато токът намалее с накякъв зададен хистерезис. Това става с честоти, измервани в килохерци.
При режим на микростъпки, през двете намотки се генерира ток, изменящ се по псевдосинусоида - дискретни "стъпала", чиито брой е равен на микростъпките. Драйверът променя тока от нула до зададената максимална стойност, като променя и посоката му в двете рамена на синусоидата. Имаме две синусоиди, дефазирани една спрямо друга през всяка от намотките.
Напрежението обаче не може да се увеличава безкрайно, защото над определена стойност чопърът започва сумарно да стои по-дълго в изключено състояние, отколкото да подава напрежение. И работата на мотора се влошава или дори спира.
Бях чел някъде едно правило, казано от специалист по драйверите, че напрежението не бива да надвишава 32 * корен квадратен от индуктивността. Цитирам по памет, може и да бъркам нещо.
Ето в този документ за един драйверен чип от по-старо поколение има таблици и графики как се осъществяват микростъпките - чипът е за еднополярно задвижване (четири отделни намотки), но и при биполярното е същото, само че там се сменя и посоката на тока през всяка от двете намотки.
http://pdf.datasheetcatalog.com/datashe ... /97060.pdf
Газ до ламарината!
Аватар
Dragonfly
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 3608
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:26 pm
Местоположение: София

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот longgo » Чет Сеп 13, 2018 3:46 pm

prius06 написа:Та по този повод да задам един тъп въпрос: Каква е връзката между волтажа, който подавам на контролера и този който контролера подава на двигателя?


Волтажа не се променя до колкото аз съм наясно: каквото подадеш, такова и отива. Както преди мен Dragon-a го е разяснил, коригира се тока. Все пак напрежението и тока може да коригираш но няма как да промениш намотките в мотора.(е това прозвуча глупаво, но надявам се е горе долу ясно че говоря за динамична не физическа промяна)
Toка е > I(A) = Volts / Resistance , или в твоя случай производителя дава> 2.5V / 0.9Ohm > 2.77A .
Казваш че няма регулиране на захранването ти. Кофти. Аз ползвам китайско на което може да варираш от 18 до 32V через един потенциометър до клемите. И така пак по формулата:
2.5V / 0.9ohm -> 2.8A
5.0V / 0.9ohm -> 5.6A
10v / 0.9ohm -> 11A
24V / 0.9ohm -> 27A..
Или с други думи, вдигайки напрежението от 2.5 на 24 волта, и ограничавайки на 2.8А останалите към ~24А са коригирани от драйвера. Поне моята логика е такава.
Сега видях един Nema 23 (9kg-cm) който е 7.4V / 1A / 10mH и 7.4ohm . Ta него ако завъртиш на 24волта, ще имаш: 24/7,4 > 3.3А . Тоест ако ограничиш на 1А тока през драйвера, то едва 2А и малко ще имаш излишна горница. Също така ще постигнеш и приемлива скорост на движение. :pardon:
Има в нета за това как се влияят степерите от по-голяма намотка, за инерционния момент на полето физически на мотора и т.н. Kaкто и защо стъпковите мотори не са баш за CNC идеи спрямо серво моторите. Но пък за хоби машинките са си екстра от към цена и работа :whistle3:
Аватар
longgo
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1248
Регистриран на: Вто Авг 23, 2011 7:54 am
Местоположение: (RAU.FI),(GAB.BG)

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот prius06 » Чет Сеп 13, 2018 6:26 pm

Благодаря и на двамата за отговорите. Аз намерих разни четива, след като изпратих предишния си пост. Според една от статиите Stepper Motors стъпковите двигатели могат да работят безпроблемно с напрежения надвишаващи до 20 пъти това, с което са рейтвани (up to 20 times the rated voltage). С други думи на тези двигатели мога да подавам до 50V, което нямам намерение да правя, но 24V вероятно няма да им навреди, стига драйверите да си вършат работат както трябва.

Благодаря! :thank2:
Аватар
prius06
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1892
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:35 pm
Местоположение: САЩ - Чикаго

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот Dragonfly » Пет Сеп 14, 2018 2:28 pm

Аз работя на 32 волта при мотори с аналогични параметри. Не се плаши, драйверите имат грижа. :)
Един приятел се опитваше да ги подкара на 48 и на свой гръб се убеди, че от един праг нагоре, макар и драйверът да ограничава тока, работата на моторите се влоши.
Газ до ламарината!
Аватар
Dragonfly
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 3608
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:26 pm
Местоположение: София

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот prius06 » Сря Сеп 26, 2018 7:42 pm

Направих няколко експеримента с F-Engrave и засега съм много доволен от резултатите. Програмката е компактна и много лесна за използване. Прикачената картинка е генерирана директно от битмап. Следващата стъпка е да генерирам инлей от по-тъмно дърво и да залепя двете половинки...
Aikido_V.jpg


Точицата над горния символ е операторска грешка :blush:
Аватар
prius06
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1892
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:35 pm
Местоположение: САЩ - Чикаго

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот Dragonfly » Сря Сеп 26, 2018 10:37 pm

Напредваш :)
Аз пък правя стружки. С кофи.
Прикачени файлове
IMG_20180926_232557.jpg
Газ до ламарината!
Аватар
Dragonfly
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 3608
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:26 pm
Местоположение: София

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот prius06 » Пет Сеп 28, 2018 8:32 pm

Ето ги двете половинки. Пасват си перфектно. Сега трябва да ги залепя. В средата остава 1.5мм фуга в която може да се вкара тънко трионче, и накрая шкурка... Ако всичко е успешно , ще повторя с по-качествено дърво...
inlay.JPG
Аватар
prius06
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1892
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:35 pm
Местоположение: САЩ - Чикаго

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот Dragonfly » Пет Сеп 28, 2018 9:35 pm

Защо не ги изряза по контурите? По-лесно да ги напаснеш едно по едно и по-малко шкурене после. Ако около всеки йероглиф очертаеш контур с отстъп диаметъра на инструмента или малко по-голям и го направиш част от обекта за гравиране (става външна граница), няма нужда да стърже и цялата дъска.
Газ до ламарината!
Аватар
Dragonfly
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 3608
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:26 pm
Местоположение: София

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот prius06 » Пет Сеп 28, 2018 10:51 pm

Dragonfly написа:Защо не ги изряза по контурите? По-лесно да ги напаснеш едно по едно и по-малко шкурене после. Ако около всеки йероглиф очертаеш контур с отстъп диаметъра на инструмента или малко по-голям и го направиш част от обекта за гравиране (става външна граница), няма нужда да стърже и цялата дъска.

Аз имам и такива идеи. За целта съм си купил орехов фурнир...

Но това е експеримент с V-carving, което е малко бамбашка... Тази технолофия позволява много остри вътрешни ръбове, но дълбочината варира много. Забележи, че острите ръбова са на практика с нулева дълбочина, а съответно там, където дебелината на шрифта е по-голяма, разането е по-дълбочко. Това всичко с изключение на някои почистващи пасове е рязано с 1/4 инч V-образен фезер 90о. Дървото е боклук, но целта беше да пробвам, колко точно пасват двата профила. От резултата определено съм доволен. За следващия опит съм се подготвил с по-добри материали...
Аватар
prius06
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1892
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:35 pm
Местоположение: САЩ - Чикаго

Re: Моята слабост и страст

Мнениеот longgo » Съб Сеп 29, 2018 12:22 pm

Аз вероятно не стоплям.. ама като залепиш двете половини (полжителна и негативна) на йероглифа.. нали гърба е права дъска.. Как ще видиш след това нещо вътре? Тоест каква е цела? (за пробата ясно)
Аватар
longgo
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1248
Регистриран на: Вто Авг 23, 2011 7:54 am
Местоположение: (RAU.FI),(GAB.BG)

ПредишнаСледваща

Назад към Автомобилна електроника

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron
placeholder