Може би и преди съм давал този пример, но вече не помня.
Преди доста години се загледах в един датчик за ниво на маслото от Голф-3 (без пръчка) и даже му отрязах капака да видя какво има вътре. Имаше платчица с чип-микроконтролер. На снимката се вижда какво представлява. Монтира се отдолу на коритото на картера (при което лесно се размазва от някой по-едър легнал полицай). Разтърсих се за информация да си обясня как аджаба работи това нещо.
Високата част, която стърчи вътре в картера е кладенче, което заедно с малката дупка в основата му образува скачен съд с картера. Т.е. нивото на маслото в кладенчето е равно на нивото на маслото в картера.
Вътре в кладенчето има температурен датчик (термистор или нещо подобно) и малък нагревателен елемент.
При подаване на контакт се установява текущата температура на маслото и се пуска нагревателя, който почва да нагрява маслото в кладенчето. През това време микропроцесорчето засича температурния градиент (колко бързо се мени температурата във времето), внася корекция въз основа на началната температура и прави изчисление на количеството масло (функция от височината на масления стълб). От там се установява и общото количество масло в картера. Ето как една обикновена щека се заменя с физика и микроелектроника.
Датчикът си "говори" с "началника" по LIN шина, ако не се лъжа. По време на работа се ползва и за датчик за температурата на маслото.
Но нещата не свършват само до тук. Още при подаване на контакт "началникът" пита "кой си ти бре?", а датчикът му отговаря с персонален код, който трябва да бъде одобрен от висшестоящия.
И става още по-интересно. Същият дачик се ползва от Голф 3 до Ауди Q8. И продажната им цена е според "баровския клас" на колата. И не може да си купиш за Голф, а да го сложиш на Ауди. Различни са им номерата на личните карти.

Главният компютър не го признава за човек, ако не е с вярното ЕГН.
Та освен че не се произвеждат щеки, далаверата на производителя е следната. Поръчва той в Китай незнам колко си хиляди датчика. Девствени и на цена на много едро. Според производствените планове и графици ги програмира толкова за Голф, толкова за Туарег, толкова за Аудита. А дори и да си купиш правилен датчик, не може да го смениш току-така. Трябва сервиз, диагностична програма, която да каже на главния, че подчинен с ЕГН едикакво си вече е в негово подчинение. Иначе пак няма да го иска моторът няма да пали.
И те така ...