Настана малко раздвижване около "Богнията"

За всичко, което може да се оправи с чук

Настана малко раздвижване около "Богнията"

Мнениеот TheSaint » Чет Дек 19, 2024 3:13 pm

След като за 18 месеца беше карана 2 пъти... и най-вече след като моя милост се натресе на групичка от 4 DS-a на разходка до Копривщица:
IMG_20241013_152543745_HDR.jpg

... и супер много се изкефи!

Ме хвана амбицията да я подкарам и аз моята Богиня...

Напънах се, минах преглед (цели 43 км изминати от предишния!):

IMG_20241024_152651882_HDR.jpg


...и следващата събота отивам да покарам.... само за да видя, че се лее бензин отдолу:

IMG_20241024_150159060_HDR.jpg


Разлива идваше оттук (регулатор на налягане) - наврян на кучето в гъЗа, по средата на мотора:
https://photos.app.goo.gl/VATupspADr8yBm98A

Прибрах я обратно в гаража и пак минаха няколко седмици...

За късмет - намери се майстор и основно той + 2-ма души помагачи, няколко часа разглабяне (сваля се смукателна колектор) за да се стигне до проблемното маркучле:

IMG_20241123_143543306.jpg


С което мисля, че вече няма неподменени горивопроводи!

Припалихме я, много добре зароботи - докато не угасна пак внезапно докато загряваше (проблем който си има от ден 1-ви), прави го на място и загряла и в движение на ниско обороти - губи мощност и се опитва да угасне, а ако се помпа яко газта на място - преминава и тръгва пак...

На следващия weekend - няколко часа с майстора да борим този проблем:
Разкачихме калкулатора и започнах да меря какво идва на терминалите - висичко в норми!
Основния заподозрян сензора за температура на охлаждащата течност и той ОК! МАП сензора си държи подналягане коректно...
Сменихме бобина (за всеки случай) - но не се промени нищо.

Ей сън ме не хваща... изчетох де що има за D-jetronic с подобни проблеми... нищо!
Докато една вечер попадам на форум за Ягуар (с D-Jet) - където пишат, че добре известен е проблема, че термо сензора понякога отваря верига за кратко = безкрайно съпротивление (което кара компа да мисли, че е -40 градуса температурата на мотора и налива яко бензин задавяйки го!) и понеже после бързо се възстановява - проблема трудно се хващал...
Пишат - ако имате съмнения - сменяйте сензора!

Викам си е туй трябва да е то!
Ма понеже и сензора е и той на кучето в гъза... а аз нямам друг (дето да пасва)... купих 270 ома съпротивление дето да отговаря на загрял на 82 градуса мотор и отидох с трепет да тествам! Запалих държах я малко да загрее, загасих и бучнах резистора на мястото на сензора:

IMG_20241203_125713315.jpg


Пак запалих и я държах в обороти да загрее до работна температура.
Оставих 20 мин. да работи на място!!! Не в било досега!!! Кеф!!!

Последваха малко перипетии да намеря подобен датчик, че бош не го произвежда вече, а навсякъде е изкупен - отхвърлих предложение за 40 евро за 2-ра употреба...
Бях поръчал нов Бошов еквивалент преди 2 години (за всеки случай), а Април тази година, като сменяхме гарнитура на клапаните - видяхме че не съм го уцелил - оригиналния 10 мм, а новия 12 мм... и куплунга друг, ма това по-лесното...

Айде върви при стругар да го направи на 10 мм:

IMG_20241205_155642793.jpg


С трепет и умения на гинеколог слагаме новия датчик и оооо кеф - работи без да угасва! :biggrin:
Смених и реле регулатора на алтернатора, че като се покара малко стария спираше да зарежда!

Стария:
IMG_20241208_123936642.jpg


Новия:
viber_image_2024-12-08_09-48-46-075.jpg


И излязохме с един от колегите DS-aджии за едно по-дълго кръгче!

150 км минахме - много добре се държа колата и това е най-дългото изобщо за едно излизане!
140 км/ч ударихме за малко по скоростната тангента на околовръстното - учуващо добре стои на пътя!

Ей умрЕх от кеф! :biggrin: :biggrin: :biggrin:

IMG_20241208_172517494.jpg


IMG_20241208_171416905_HDR~2.jpg


Онзи ден успях да стига и до ауспуха да го погледнат - че след удар в пода на гаража преди няколко години взе да изпуска.

Това е за сега рапорта... далеч е от перфектно, като казват англичаните:

* не работи добре на бензин (работи по-добре на газ)... придърпва при ускорение от ниски - по-малко на газ, повече на бензин - ще видим центровки (за което трябваше да поръчам манивела от Холандия - дойде завчера).
* С новото реле регулатор - зарежда по-добре (не и на празен ход), но мени много напрежението - от 13 до 15 волта и фаровете мигат при всякакви обороти, освен празен ход
* Новата Бензиновата помпа ручи много странно - мисля, че филтъра (метален) опира в купето и предава вибрации
* Има доста течове, основно от изгнили маншони на обратната хидравлична течност, но и от рейката

Но все пак се радвам - за всички години - това е най-много свършена работа в рамките на няколко месеца.
Дано не мине котка път и продължим да борим проблемите 1 по 1...
Аватар
TheSaint
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1173
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 6:24 pm

Re: Настана малко раздвижване около "Богнията"

Мнениеот Dragonfly » Пет Дек 20, 2024 9:08 pm

Една кола като не се кара, се разсъхва и протича. :biggrin:

Аз пък не знаех, че е газифицирана. Да ти кажа, лично според мен, такава кола не си струва да се прави на газ. Независимо от икономията.
Реле-регулаторът на алтернатора (то всъщност алтернатор ли е?) много прилича на руските за постояннотоков генератор едно време. Новият ми се струва присаден и може и да не си пасват по параметри.
Газ до ламарината!
Аватар
Dragonfly
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 3924
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:26 pm
Местоположение: София

Re: Настана малко раздвижване около "Богнията"

Мнениеот TheSaint » Съб Дек 21, 2024 11:50 am

Збравил си Драгоне... то беше и преди 6+ години... дойде си газирана от Холандия.

И аз като тебе разсъждавах за газта отначало, после си рекох - като заработи стабилно на бензин ще я махна (ма още не работи баш добре).
А сега вече мисля да си я оставя - проста газ с плочка е - идеален резервен вариант, ако нещо по бензина се скапе на пътя.

С алтернатор съм...
От 5 години майстора ми обещава, че ще ми спретнат втора употреба XM-мов алтернатор (с вграден регулатор) лесно се преправял за да пасне при мен.
Вече съм на път да кихна 600 лв. за готов нов такъв 70 амперов - продават се на няколко места в Европа които се занимават с части за DS.

Странно за новия регулатор - много го хвалеха по Ситроен форумите - слагат го и на SM, но не заработи добре при мен.
Аватар
TheSaint
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1173
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 6:24 pm

Re: Настана малко раздвижване около "Богнията"

Мнениеот Dragonfly » Нед Дек 22, 2024 12:05 pm

Аз също мислех да ти предложа замяна на алтернатора с такъв от по-ново поколение с интегриран регулатор. Между другото, това пулсиране на напрежението може да се дължи и на износени четки или на контактните пръстени на колектора.
При Евгени работеше един монтьор - Станко, който навремето си купил DS от футболиста Иван Колев. И понеже части йок, а той си е механик, приспособявал е разни неща на местна почва. Разказвал ми е как е приспособил за спирачките хидравлични маркучи от Ифа. :)
Възвратните тръби и маручи не са под високо налягане и където позволява, могат да се заменят. Стига да се използва маркуч, устойчив на LHM.
Газ до ламарината!
Аватар
Dragonfly
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 3924
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:26 pm
Местоположение: София

Re: Настана малко раздвижване около "Богнията"

Мнениеот longgo » Вто Дек 24, 2024 12:08 am

ЛХМ си е минерално масло и съвсем спокойно за обратките може да се ползват от хубавите пластмасови тръбички за въздушни и маслени магистрали предвидени за ЦНЦ машини.
Има готови колена и преходници с резба от едната страна и бърза връзка от другата. Работят пИрфектно! След това се намира някой амсалак като пишешщият в момента да ти направи от алуминиево блокче паяка преди казанчето и готово..
Проблема е съвсем друг - не е приспособяването, а че такива коли имат стойност колтко по-близо са до оригинала.. То от там насетне и части от лада да слоциш ако работи все тая..
Аватар
longgo
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1677
Регистриран на: Вто Авг 23, 2011 7:54 am
Местоположение: (RAU.FI),(GAB.BG)

Re: Настана малко раздвижване около "Богнията"

Мнениеот TheSaint » Пет Яну 03, 2025 10:40 am

Dragonfly написа:...
Между другото, това пулсиране на напрежението може да се дължи и на износени четки или на контактните пръстени на колектора.
...


Може, но почти съм сигурен, че със стария регулатор не пулсираха светлините.
Също - питах в US ситроениският форум в темата където ползват този регулатор, казаха, че много се учудват, че изобщо работи, ако не ми свети (в началото) лампата за зареждане на алтернатора.
Според тях, този регулатор тръгва да работи само, ако първо затвори верига през лампата (малко ми е странно това). Трябва да проверя дали ми е здрава крушката на таблото (не светеше и със старото реле), защото мисля, че иначе е вързан правилно.

Между другото последната неделя на годината бе и първото извънградско пътуване + мини сбирка на DS-и! :drinks:

471271833_2356207338080822_7401705593378616760_n.jpg


Черният DS е на "гурото" от Пловдив.
6 г. по-късно изпълних обещанието си - че първото извънградско ще се към него - Филибето! :)
Тръгнах със свито сърце, но много добре се държа хайванчето! :driving:
Разбира се има още доста какво да се желае - например гръмна ми главата над 90-100 км/ч (и вече поръчах нови гърнета)...
Но пък иначе на 4-та (top gear) от 60 до 140 км/ч е учудващо отзивчива колата, много приятно поема! :biggrin:
Аватар
TheSaint
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1173
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 6:24 pm

Re: Настана малко раздвижване около "Богнията"

Мнениеот Dragonfly » Пет Яну 03, 2025 6:43 pm

Според тях, този регулатор тръгва да работи само, ако първо затвори верига през лампата (малко ми е странно това).

Точно така е. Напрежението от лампата се подава към регулатора и е като разрешение за работа, да не консумира ток, когато не е на контакт. Като дадеш контакт и ако тя не светне, значи или е изгоряла, или има друг промлем в алтернатора. На Нисана ми беше така. На Ксантията не помня как беше. Вероятно се стига до момент, когато релето напълно прекъсва възбудителния ток заради достигане на пределното напрежание, алтернаторът спира да генерира и ел. системата остава на акумулатор. Старите алтернатори нямат втори малък изправител, който захранва електронното реле. Такива бяха на Лади и Москвичи. Затова на Ладата релето (оригиналното механично с реле) имаше товарен резистор, който да дава минимален възбудителен ток. При тях контролната лампа беше вързана към средната точка на статорната намотка. Когато не работи, токът протича през лампата и към маса. Когато заработи, там се появява напрежение, няма пад и лампата гасне.
Газ до ламарината!
Аватар
Dragonfly
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 3924
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:26 pm
Местоположение: София

Re: Настана малко раздвижване около "Богнията"

Мнениеот TheSaint » Пон Яну 06, 2025 10:48 am

Dragonfly написа:...
Точно така е.
...


Мерси за разясненията Драгоне!
Трябва да видя дали имам/или ми е здрава лампата... Според ChatGPT, при мен най-вероятно алтернатора се самовъзбужда - та затова работи!
Интересно ми е обаче, ако подкарам лампата, дали ще ми се оправи проблема с пулсирането (по-скоро не и ще трябва да видя четки/диоди).
Аватар
TheSaint
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1173
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 6:24 pm

Re: Настана малко раздвижване около "Богнията"

Мнениеот TheSaint » Вто Фев 11, 2025 6:40 pm

Такааа...
Ламба нямаше в таблото - като я сложих, не угасна повече... :biggrin:
Всеки при всички положения, само като извадя ключа гасне.

Значи (почти) се отказах да я подкарвам тази ламБа...
При мен (полуавтомата) - се пали от лоста на скоростите. В старото (ел. механично) реле е имало защита - при запален мотор (алтернатора зарежда), вече не може да се задейства стартера. Същата тази защита, прекъсва и веригата към лампата и тя си угасва.

Предишния собственик като е сложил електронното реле е премахнал тази защита и сега стартера може да върти дори и да не е на контакт колата.
Мисля, че това го е постигнал, като е замаси тази защита - но понеже са на една верига с лампата - тя вече свети постоянно.
Къде точно е замасил, нямам идея и честно казано нямам сили да ровя да търся.

За пулсирането - оправя се ако подам +12V от акумулатора до реле регулатора с един кабел.
Мисля да го направя през реле, което да се управлява от +12V от контактният ключ (който сега подава +12V на регулатора).


Все пак ще метна една схемичка тук... защото боря и инжектора за студен старт (не му работи управлението).

1.jpg


...и описание на компонентите:

2.jpg


За сега съм го хакнал като съм направил инсталация с мързеливче в купето - като го включа - при въртене на стартера директно подава 12V на инжектора за студен старт.
Знам, че трябва да замеря термовремевия ключ - трябва да затваря верига при под 35 градуса, ма той е супер наврян и не мога да го достигна физически.
Аватар
TheSaint
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1173
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 6:24 pm

Re: Настана малко раздвижване около "Богнията"

Мнениеот Dragonfly » Чет Фев 13, 2025 2:16 pm

D - според мен това е цялото реле-регулатор. И вероятно е било механично или комбинирано - електронно-механично.
Трябва описание на клемите на присаденото реле. При всички положения то не се самозахранва, както е при модерните интагрални изпълнения. И му трябва опорно напрежение, с което да е захранено и да сравнява с изхода от алтернатора. Според мен това става точно с допълнителните 12 волта.
Но е хубаво да му се намери описание на свързването. Вероятно и лампата може да се накара да гасне.
Газ до ламарината!
Аватар
Dragonfly
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 3924
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:26 pm
Местоположение: София

Re: Настана малко раздвижване около "Богнията"

Мнениеот TheSaint » Чет Фев 13, 2025 2:51 pm

Привет Драгоне! Имам приятел много в час с електрониката, та го бистрихме...

Ето схема на релето:
Регулатор схема.png


Така трябва да е при мен (с реленце):
Регулатор схема + реле.png


Моя човек ми я нарисува по-като за мене (разбирай - Улигофрен):
Армен Регулатор.png


В събота мисля да изпълня само частта в която подавам +12V от акумулатора, защото нямам идея къде са замасени контакта за стартера + лампата.
Иначе място в оригиналната кутия има бол за реленце за лампа.

А, също така моя човек гледайки схемата - каза, че не му трябва да има лампа за да започне да работи регулатора (и опита досега го потвърждава).
Прекосих и извън Шенген преди 2 седмици - до Димитровград - Сърбия, с кабел пуснат от +12V на акумулатора до релето (и кабелът на контактният ключ) ;) ).
Американците пишат, че не е нужно реле - може да се остави +12V включено постоянно към релето (през бушон), ма аз леко се притеснявам да го направя така.


Тук е цялата тема на английски:
https://groups.io/g/CitroenDSID/topic/voltage_regulator_conversion/96516844

И тези които все още си имат оригиналния регулатор, запазват 2-рото реле, да им управлява лампата + контакта за въртене на стартера:
Bardenwerper photo.jpeg
Аватар
TheSaint
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1173
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 6:24 pm

Re: Настана малко раздвижване около "Богнията"

Мнениеот Dragonfly » Чет Фев 13, 2025 6:19 pm

Е, то принципът стана ясен - като угасне лампата, блокира и пускането на стартера.
Газ до ламарината!
Аватар
Dragonfly
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 3924
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 3:26 pm
Местоположение: София

Re: Настана малко раздвижване около "Богнията"

Мнениеот TheSaint » Сря Мар 12, 2025 2:34 pm

Инжектора за студен старт преборен! :)

Чуденка - на мисъл ми е да сложа електронно делко... най-вече защото при мен е доста комплицирано - има 3 броя чукчета:
1 х конвенционално
2 х които последователно отварят по двойки инжекторите - тези (почти не се настройват) и имат текстолитови рамена които се износват, не се намират нови, употребявани започват от 170+ евро.

Вариант 1:
https://www.123ignitionshop.com/de/citroen/15-ds-ie-r.html

Вариант 2:
https://www.123ignitionshop.com/de/tune-plus-alfa/207-tune-6-r-v-d.html

Вариант 2 е програмируем, 1 има вече програмирана крива за моята кола.

1 ме блазни, че го настройвам само с завъртане на 1 селектор и за забравям.
2 ме балазни, че може да се програмира на 2 криви - една на бензин и една на газ - като автоматично превключва на газовата като се подаде (+) на 1 кабел. Има и други щуротии които могат да се гледат през блутут и приложение на телефона - и за това имам смесени чувства...

Това което не ми харесва на 2 - не идва с готова крива за моя мотор - трябва да я създам аз + винаги ще ме гризе дали не може да се направи по-добре (на дино например).

Въпросче - в момента и на бензин и на газ - на празен ход има нещо като прекъсване (не работи много равномерно).
Първо мислех, че само на бензин, но сега виждам, че работи по същия начин и на газ. Значи, трябва да е нещо по заплаването.
Май трябва да видя дали разстоянието на контактите на чукчето на запалването не е прекалено голямо.
Аватар
TheSaint
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1173
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 6:24 pm

Re: Настана малко раздвижване около "Богнията"

Мнениеот longgo » Сря Мар 12, 2025 11:10 pm

Спокойно може да бъде не разстоянието а аванса.. Проверено ли е със стробоскопа как и къде се случва..
Пък като гледам.. 400е за делко, май със същия успех втора ръка някой МegaSquirt ЕКУ и ще пали както се иска когато се иска барабар впръскването...
Разбира се, в твоя случай май не е да се гони да се направи бегачка с всички средства, а да си е максимално оригинален.. Втория найстина е по-добре ако ще е BiFuel система, но от друга страна зависи газовата колко добре е нагласена и как работи с тоя мотор.
Чак пък и гласене на дино..
Аватар
longgo
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 1677
Регистриран на: Вто Авг 23, 2011 7:54 am
Местоположение: (RAU.FI),(GAB.BG)

Re: Настана малко раздвижване около "Богнията"

Мнениеот Пачо » Пет Мар 14, 2025 2:33 am

TheSaint написа:Това което не ми харесва на 2 - не идва с готова крива за моя мотор - трябва да я създам аз + винаги ще ме гризе дали не може да се направи по-добре (на дино например).

Има някаква крива на сайта им.
https://www.123ignitionshop.com/de/inde ... achment=63
Файлът е xml, отвори го с нотепад. Гледам че пише да е за Citroën и някакво Ducelier.

Код за потвърждение: Избери целия код
<Tune>
  <Description>
    <Author>leen</Author>
    <Brand>citroen</Brand>
    <Model></Model>
    <Engine></Engine>
    <Comments>ducelier</Comments>
    <DateModified>2021-12-21</DateModified>
  </Description>
  <IgnitionCurves>
    <AdvanceCurve>
      <MaxRPM>6000</MaxRPM>
      <AdvancePoint>
        <RPM>500</RPM>
        <AdvanceDegrees>0</AdvanceDegrees>
      </AdvancePoint>
      <AdvancePoint>
        <RPM>900</RPM>
        <AdvanceDegrees>0</AdvanceDegrees>
      </AdvancePoint>
      <AdvancePoint>
        <RPM>2200</RPM>
        <AdvanceDegrees>19</AdvanceDegrees>
      </AdvancePoint>
      <AdvancePoint>
        <RPM>4000</RPM>
        <AdvanceDegrees>29</AdvanceDegrees>
      </AdvancePoint>
      <AdvancePoint>
        <RPM>5000</RPM>
        <AdvanceDegrees>29</AdvanceDegrees>
      </AdvancePoint>
      <AdvancePoint>
        <RPM>8000</RPM>
        <AdvanceDegrees>29</AdvanceDegrees>
      </AdvancePoint>
    </AdvanceCurve>
    <VacuumCurve>
      <StartMAP>1500</StartMAP>
      <VacuumPoint>
        <kP>0</kP>
        <VacuumDegrees>12</VacuumDegrees>
      </VacuumPoint>
      <VacuumPoint>
        <kP>50</kP>
        <VacuumDegrees>12</VacuumDegrees>
      </VacuumPoint>
      <VacuumPoint>
        <kP>76</kP>
        <VacuumDegrees>0</VacuumDegrees>
      </VacuumPoint>
      <VacuumPoint>
        <kP>100</kP>
        <VacuumDegrees>0</VacuumDegrees>
      </VacuumPoint>
      <VacuumPoint>
        <kP>200</kP>
        <VacuumDegrees>0</VacuumDegrees>
      </VacuumPoint>
    </VacuumCurve>
  </IgnitionCurves>
</Tune>


А за прекъсването, може и да е механичен проблем - компресия, при късмет клапани (нерегулирани в най-добрия случай). Имах една алфа която на празен ход "клатеше", не беше равен празния ход. Компресията се оказа разнобойна на 4-те цилиндъра. Клапаните с пулове. купих една кутия пулове и след няколко часа докарах хлабините в норма, а разликата в компресията между цилиндрите за моя изненада намаля чувствително. И празния ход не точно да заспа, но стана много по-гладък. Отдадох го на карбураторите, отделен за всеки цилиндър.
Аватар
Пачо
Баш Майстор
Баш Майстор
 
Мнения: 4292
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 9:37 pm

Следваща

Назад към Автомобилна техника

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта

cron
placeholder